Business as usual er fortid

forandring Globaliseringen har væltet gamle erhvervsimperier og skabt nye. Hver dag bringer sin dosis af overraskende dokumentation for, at balancer og strukturer ændres radikalt netop nu. Kina indtager en central rolle i denne proces.

Financial Times kunne forleden berette, at tre kinesiske banker besætter de tre øverste pladser på listen over verdens 50 største finanshuse.

Anledningen var en sammenligning med bankverdenen, som den så ud for 10 år siden. Der er vendt op og ned på alt. I 1999 fandtes kineserne slet ikke på listen.

Hver dag bringer sin dosis af overraskende dokumentation for, at balancer og strukturer ændres radikalt netop nu.

Som Business Week konstaterer i et særtillæg om den fagre nye verden, der formuleres i disse år: »Vi kan lige så godt vænne os til, at business as usual er fortid.«

Og så er det sådan set ligemeget, hvor på kurven vi befinder os - eller tror, vi befinder os. Om vi tror, vi står foran, midt i eller er på vej ud af krisen.

Det afgørende er, at en ny bane kridtes op med helt nye hold og helt nye spilleregler. Som en amerikansk bankmand fra den sunde del af branchen siger, så eksisterer begrebet "normalt" ikke mere. Gamle kendte værktøjer og velprøvede opskrifter på succes må revurderes eller skrottes. Processerne forandres. Hvad der virkede i går i forhold til ansættelser, lønsystemer, indkøb, salg, arbejdsgange og strategier, kan ikke nødvendigvis bruges længere, men kan tværtimod være opskriften på fuld fart ud over skrænten.

Ikke kun Business Week, men en underskov af internationale magasiner, websites, bøger og tidskrifter fokuserer på, at mange nye ideer lanceres netop i hårde tider, og at en brydningstid som den nuværende vil være afsæt for en ny verden.

Som når for eksempel Paramount kaster sig ud i nye forretningskoncepter som nye partnerskaber omkring streamlining, integration af klassiske spillefilm i andre produkter eller tilpasser spillefilm til mobiltelefonen. Altsammen som modspil til gratis downloads via internettet.

»Problemstillingen omkring enhver ny teknologi er, om den skaber et større marked, end den kannibaliserer,« siger Thomas Lesinski, der står for dette Hollywood-initiativ som modvægt til intuitive forbud, bandlysninger og retsager.

Jeffrey Immelt fra General Electric betegner erhvervslivets situation som en fundamental "reset".

Han vurderer, at ændringerne i den finansielle sektor og regeringernes dybere engagement i erhvervslivet ikke forsvinder i hans levetid.

Med forbrugerne tvunget til at spænde livremmen ind og acceptere en ny livsstil vil en række sektorer som detailhandel, boligmarkedet, medier og produktion blive transformeret. Derfor kan man ikke bare gøre, som man plejer.

De smarte bruger netop tidens turbulens til nytænkning. Royal Philips Electronics tilpasser og overfører for eksempel deres produkter til udviklingslandene til lande højere oppe i fødekæden. MasterCard nedsætter specialgrupper, der studerer udvikling inden for teknologi, forbruger-trends og pengestrømme. Det er en nødvendighed udløst af truslen fra betaling over mobiltelefonen. »Selv små nyskabelser kan påvirke vores industri fundamentalt,« som vice-præsident Randy Shukan siger.

Selv i tidligere topstyrede Cisco har CEO John Chambers oprettet ledelsesgrupper med beslutningskompetance på forskellige niveauer.

Simpelthen fordi udviklingen bevæger sig så hurtigt, at chefen selv ikke længere kan nå at tage beslutninger nok. Andre arbejder med at overføre det statsretslige koncept "føderationer" til strategiske samarbejder mellem koncerner og virksomheder.

Under overfladen af dagens krise bobler de virksomheder, der vil blomstre i 2030. Præcis ligesom 1970'ernes oliekriser, krak og inflation rullede hen over planeten, mens der var grøde i underskoven. Det var dengang, at unge mænd som Bill Gates og Steve Jobs puslede med de brikker, der siden skulle blive til Microsoft og Apple.

Matthew Lynn noterer i The Spectator, at de fleste succesfulde virksomheder er grundlagt på et skrabet budget, så det ikke gør den store forskel, at der ikke er kapital til rådighed. Eller sagt på en anden måde:»Når der ikke er penge i de gamle brancher, kan man lige så godt starte nogle nye.«

BRANCHENYT
Læs også