Tyskerne vil se dyner

Salget viger i Skandinavien, men Tyskland vokser støt. Jysk taber på svag valuta i Østeuropa, men det gør det billigere at vokse.

Jysk er godt tilfreds med, at koncernen har spredt sine aktiviteter i mere end 30 lande. Det har sikret koncernen en beskeden fremgang i det seneste kvartal, selv om salget i det nordlige Europa er bremset kraftigt op.

»Salget i Skandinavien og de øvrige lande i Jysk Nordic er faldet 8 pct. i forhold til sidste år. Til gengæld har vi god vækst i Tyskland, og det passer mig fint, for det er vores suverænt største marked,« siger Lars Larsen.

I Tyskland har Dänisches Bettenlager næsten 700 butikker. Der er også stigning i salget i Østrig og Schweiz. Begge lande hører under det tyske selskab, der ikke offentliggør regnskaberne.

Det gør Jysk Nordic, som omfatter 11 lande, og Lars Larsen lægger ikke skjul på, at lønsomheden bliver noget mindre end sidste års, da overskuddet satte rekord med 528 mio. kr.

En stor del af forklaringen er de svage valutaer i Sverige, Norge og Østeuropa, hvor kurserne de seneste måneder er raslet ned.

»Vi høster nu fordelene ved at være en international koncern,« siger Lars Larsen.

Vokser syd for grænsen
De økonomiske udsigter for Tyskland ser ellers dystre ud, hvis man skal tro førende økonomer, der spår et fald i produktionen på op mod 7 pct. i år. Alligevel øger Dänisches Bettenlager salget syd for grænsen.

»Tyskerne er for alvor begyndt at fokusere på kvalitet til den rigtige pris, og det hjælper salget i vores selskab. Det er også mit indtryk, at mange tyske familier ikke er så hårdt ramt, fordi det kun er en mindre andel, som ejer deres bolig, så de er ikke påvirket af prisfald,« siger Lars Larsen.

Jysk har traditionelt en stærk position i Østeuropa, der er en del af Jysk Nordic. Udbygningen af butiksnettet er sket hurtigt, og der er fortsat mange kunder i butikkerne. De bruger også penge, men de er ikke så meget værd som tidligere. Kursfaldene koster dyrt i indtjening.

Det giver til gengæld andre fordele.

»I dag er det langt billigere at leje lokaler end bygge nyt. I Polen er huslejepriserne næsten faldet til en tredjedel i forhold til 2000, da vi åbnede de første butikker. Derfor er det et godt tidspunkt at få gode og langsigtede lejemål, for det bliver hverdag igen,« fastholder Lars Larsen.

Polen er det vigtigste marked i Østeuropa med 108 butikker. Det polske selskab er netop begyndt at give overskud efter massive investeringer i de seneste år.

BRANCHENYT
Læs også