Opel venter hjælp fra Merkel

Forbundskansleren besøger i dag det skrantende datterselskab af den amerikanske bilgigant General Motors.

Berlin

Det bliver ingen nem opgave, når den tyske forbundskansler, Angela Merkel, i dag besøger Opel-fabrikken i Rüsselheim. Arbejderne frygter at miste deres job, hvis ikke staten skyder penge i den skrantende bilindustri.

2,6 mia. euro (19,5 mia. kr.) skal den tyske stat kautionere for, og 3,3 mia. euro (24,8 mia. kr.) har koncernen brug for på europæisk plan for at kunne overleve. Opel er et datterselskab af den amerikanske koncern General Motors, der allerede sidste år oplyste, at den ville komme i økonomiske vanskeligheder, hvis ikke staten trådte til med støtte.

Frustrerede ansatte


På Opel-fabrikkerne i Tyskland er arbejderne dybt frustrerede over, at regeringen endnu ikke har givet tilsagn om støtte eller sagt klart fra.

SPD's kanslerkandidat, Frank-Walter Steinmeier, har allerede været i byen. Han går ind for støtte til Opel. Det har Merkel hidtil afvist. Dog har hun antydet, at politikerne er villige til at hjælpe, »hvis nytten for alle er større end skaden«.

Spørgsmålet er, hvad hun i dag har med til bilarbejderne, når hun møder op i Rüsselheimer-hallen. Arbejderne lægger ikke skjul på, at de har tomater og æg med i lommerne.

General Motors (GM) og Opel befinder sig i et skæbnefællesskab. Opel kan ikke overleve uden GM, fordi virksomheden ville være for lille til at opnå de nødvendige indkøbsfordele, som en stor koncern kan få. Desuden har den brug for adgang til de patenter og den teknologi, som GM råder over. Omvendt kan GM ikke undvære Opel, for det ville betyde, at GM næsten ikke ville være repræsenteret på det europæiske marked.

Meningsløs adskillelse
Europa er ikke kun interessant for amerikanerne som afsætningsmarked, men også på grund af den teknologiske viden, der findes i Europa, og som især er blevet oparbejdet i Opels internationale tekniske udviklingscentrum i Rüsselsheim.

Selvom GM er forhadt hos Opel, og GM er sur på Opel, ville en fuldstændig adskillelse ifølge økonomiske iagttagere være meningsløs.

Men alle er klar over, at der skal spares alvorligt for at redde Opel. I øjeblikket forhandles der med det store fagforbund IG-Metal om at sænke omkostningerne med mindst en mia. euro. Der skal afskediges et antal medarbejdere, eller man skal overgå til fire-dages arbejdsuge.

Fællestillidsmanden, Klaus Franz, har for længst indstillet arbejderne på, at der skal bringes ofre, hvis nogle af arbejdspladserne skal reddes. Men efter hans mening skal ledelsen også beskæres. F.eks. mener han, at GM's europæiske ledelse i Zürich er overflødig og kunne skæres fra uden problemer. Ifølge hans beregninger har Opel 30 pct. for mange ledere.

»Hidtil har man kun ansat høvdinge og fyret indianere. Nu er det på tide at ændre det,« sagde Franz før mødet med Merkel i dag.

BRANCHENYT
Læs også