eBay-milliardær: Den sociale mission

Jeff Skoll, medgrundlægger af eBay, ser en lovende fremtid i at kombinere forretning og socialt arbejde. Mød den 38-årige milliardær og ledelsestænker, der tror på sociale iværksættere.

? Hvad var det, der var så specielt ved eBay-forretningsplanen?

Den udviklede sig lige så stille. Vi lagde ud med et noget spinkelt skelet. Der er nok ikke så mange, der ved det, men i begyndelsen var det egentlig meningen, at eBay skulle være et holdingselskab for en række forskellige internettjenester. En af disse, en internetauktion, hvor folk kom i direkte forbindelse med hinanden, kaldte vi AuctionWeb. Dengang lurede katastrofen i bogstaveligste forstand omkring hvert eneste gadehjørne. Det hele kunne når som helst falde fra hinanden. Så i vores første forretningsplan, den første, jeg nogensinde har skrevet, indgik AuctionWeb som én del af virksomheden, mens en anden gik ud på at give teknologien i licens til andre selskaber. Og det gjorde vi faktisk. Vi gav en internetauktionstjeneste i licens til en biotekvirksomhed, der solgte biotekudstyr. Vi gav også auktionsteknologien i licens til en nyetableret internetrejsevirksomhed, der forsøgte at bortauktionere hotelværelser, flysæder og lignende. Og hele tiden var vi meget opmærksomme på, at et større foretagende - et Yahoo! eller et AOL eller et Excite - kunne rette opmærksomheden mod vores niche, kopiere det koncept, vi havde skabt, og hurtigt overhale os godt og grundigt...

Læs også