Færre gør brug af konkurrenceklausul

Selv om hver fjerde virksomhed har haft dårlige oplevelser med tidligere medarbejdere, som "stjæler" viden, bruger færre handels- og servicevirksomheder konkurrenceklausuler.

60 pct. af virksomhederne inden for handel og service bruger ikke konkurrenceklausuler. Heller ikke selv om virksomhederne frygter, at nøglemedarbejdere kan bruge virksomhedens viden i et nyt job hos konkurrenterne. Antallet af virksomheder med konkurrenceklausuler er ifølge erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Handel & Service (DHS) faldende:

»Siden reglerne blev strammet i 1999, er mange virksomheder holdt op med at bruge kunde- og konkurrenceklausuler. Det er simpelt hen for dyrt at indføre en klausul. Hvis skaden sker, står virksomheden alligevel med hele bevisbyrden, som kræver mange ressourcer. I praksis er det derfor ofte de økonomiske omkostninger mere end selve behovet for beskyttelse, der afgør, om en klausul bliver indført eller ej,« siger juridisk konsulent i Dansk Handel & Service Malene Bendixen, der til daglig rådgiver virksomheder om brugen af kunde- og konkurrenceklausuler...

Læs også