Bryggerier: Dåseøl ingen fiasko

Selv om dåseøl og -sodavand fik en sløj start i de danske supermarkeder i går, ser de to største bryggerikoncerner, Carlsberg og Bryggerigruppen, stadig optimistisk på markedet.

Hvor de store supermarkedskæder har nedskrevet deres forventninger til dåsernes markedsandel til 5-10 pct., regner bryggerierne fortsat med 10-15 pct.

»Det er for tidligt at råbe fiasko. Vi tror stadig på, at markedet nok skal finde sine kunder. Det er rigtigt, at dåserne er dyrere, men til gengæld får man en øget bekvemmelighed ved, at de er lettere at transportere og ikke så let går i stykker. Og man ser jo i forvejen, at forbrugere er villige til at betale ekstra for visse varer, når det passer ind i deres forbrugsbehov - f.eks. når de køber drikkevarer og snacks i kiosker og på tankstationer. Dåserne er mere bekvemme end flasker at have med i bilen, på udflugter og fisketure,« siger salgsdirektør Claus Bo Jacobsen fra Carlsberg...

BRANCHENYT
Læs også