Ny købelov med mindre garanti

Den nye købelov har fået en række producenter til at fjerne eller skære ned i garantien på deres produkter.

Garantien er en ekstra service, som producenterne og butikkerne yder oven i den reklamationsret, som købeloven fastsætter. Men da reklamationsretten med den nye købelov er blevet fordoblet til to år, forudser producenterne så mange ekstra omkostninger til reparationer, at de nu skærer den ekstra service væk. Det er foreløbig sket i hårde hvidevare branchen, hvor garantien er skåret ned til et halvt år, men også i andre brancher kæmper butikskæderne nu for at få deres leverandører til at bevare garantien.

»Det medfører, at den nye købelov i nogle tilfælde reelt vil betyde en forringelse af forbrugerens stilling, fordi butikkerne ikke længere har den samme garanti at give videre til sine kunder. Og dermed har butiksassistenter ret, når de siger til kunderne, at garantiperioden er halveret fra et til et halvt år. Det betyder også, at det kan være en god ide at tegne en tillægsforsikring på den vare, man køber. Den dækker i længere tid og flere typer fejl,« siger Lars Bay, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Handel & Service...

BRANCHENYT
Læs også