Danske skibe bliver yngre

Nye tal viser vækst inden for næsten alle områder af dansk skibsfart. Rederierne holder en stor del af indtjeningen skjult i udenlandske datterselskaber.

Gennemsnitsalderen i den danske handelsflåde er nået ned på 6,6 år. Tallet er det laveste nogensinde og indebærer formentlig, at den danske handelsflåde er den yngste i verden. Verdenshandelsflådens gennemsnitsalder er på 13 år.

Foryngelseskuren i rederierne foregår i et overordentligt højt tempo. Siden 1998 er gennemsnitsalderen faldet fra 8,3 år til 6,6 år. I samme periode har verdensflåden kun rykket sig med 1,3 år. At de danske rederier ikke har tænkt sig at stoppe denne proces fremgår af den aktuelle ordrebeholdning, som omfatter 63 skibe til en samlet værdi af 17 mia. kr. Heraf er der bestilt containerskibe, fragtfærger og passagerskibe for 8,6 mia. kr., rå-olie-, produkt-, kemikalie- og gastankskibe for 6,6 mia. kr. og tørlastskibe for 1,8 mia. kr...

BRANCHENYT
Læs også