Maersk satser på Los Angeles

Los Angeles på den amerikanske vestkyst bliver den fremtidige hovedhavn for A.P. Møllers containerskibe. Det ligger fast efter, at Maersk Line og havnemyndighederne i Los Angeles har forhandlet vilkårene på plads for et gigantisk terminalbyggeri.

Dermed er den overordnede amerikanske strategi for verdens største containerrederi Maersk Sea-Land bragt på plads. Maersk besluttede tidligere på året at gøre New York til hovedhavn på østkysten, hvor parterne har indgået en 29 årig lejeaftale samt vilkår angående uddybning, kranfaciliteter og landarealer.

Informationerne om de forhold, Maersk Sea-Land har opnået i Los Angeles, er sparsomme, men der er tale om en 25-årig lejeaftale i forbindelse med bygning af en ny havneterminal. Terminalen bliver opført specielt til Maersk Sea-Land og er på forhånd vurderet til at blive verdens største målt på det stykke landjord, som bliver indrettet til formålet. De amerikanske havnemyndigheder oplyser, at den i størrelse kommer til at dække et areal svarende til 366 fodboldbaner.

For Los Angeles er der tale om en stor sejr. Bygningen af terminalen vil på længere sigt betyde tusindvis af arbejdspladser, lige som der vil følge virksomheder og penge i kølvandet af de voksende havneaktiviteter.

Maersk signalerede tidligere på året, at fragtmængderne fra USA{minute}s vestkyst over Stillehavet til Fjernøsten var voksende og indsatte sine store containerskibe med plads til flere end 6000 containerenheder. Det første af de store skibe, der anløb den amerikanske vestkyst, benyttede havnen i Long Beach, som har været med i kapløbet om at blive hovedhavn for containerrederiet Maersk Sea-Land. Men sejren løb altså Los Angeles af med.

BRANCHENYT
Læs også