Flyselskaber taber på Internet-salg

En undersøgelse viser, at etablering af en international internetside med bookingfaciliteter har kostet flyselskaber penge.

Salg af flybilletter via Internet er slet ikke så god en forretning som hidtil antaget. For mange flyselskaber koster det ligefrem penge, når kunderne selv reserverer og køber billetten elektronisk.

»Det er meget dyrt og tidskrævende at opbygge elektroniske bookingsystemer, og i øjeblikket investerer vi langt flere penge i de nye muligheder, end vi får hjem igen,« siger salgs- og marketingdirektør Leif Rasmussen, SAS.

At benytte Internettet som salgskanal har længe været betragtet som en oplagt indtjeningsmulighed for flyselskaberne, fordi de med den direkte booking sparer omkostninger til administration og provision til agenter og rejsebureauer.

Store omkostninger

Men en undersøgelse foretaget af amerikanske luftfartsanalytikere viser, at omkostningerne ved at etablere og drive en international internetside med bookingfaciliteter i flere tilfælde har vist sig at være så store, at det reelt har kostet flyselskaberne penge.

»Vi har investeret et trecifret millionbeløb på at udvikle og etablere bookingsystemer via Internet og andre elektroniske kanaler. Der går mindst et par år, før udgifterne bliver dækket ind ved besparelser, men det er helt afgørende, at vi satser på de nye muligheder, så vi ikke sakker bagud,« siger Leif Rasmussen.

En del af investeringerne er foretaget med de penge, det skandinaviske flyselskab har sparet ved at foretage en generel sænkning af provisionerne til agenter og rejsebureauer fra 9 til 4 pct. af billettens pris.

Langsigtet investering

..

BRANCHENYT
Læs også