Det er den gamle solstrålehistorie omsat til virkelighed: Den om to drenge, der grundlægger en virksomhed i et kælderværelse, og får masser af succes.
Det eneste der mangler i denne udgave af historien er, at drengene bliver millionærer. Det er ikke sket endnu. Langt fra, endda.
Men resten passer på Ejendomsavisen/Shoppingavisen A/S på Vesterbro Torv i Århus, der idag har 50 medarbejdere og omsætter 50 mio. kr.
Drengene - som hedder Morten Nissen Nielsen og Kasper Thomsen og nu er unge mænd på 25 år - begyndte at lave avis mens de gik i gymnasiet. Risskov Lokalen var en månedlig, annoncefinansieret lokalavis i Århus-bydelen Risskov.
Morten og Kasper var hele styrken - de solgte annoncer, skrev artikler, fotograferede, producerede sider og omdelte den færdige avis.
»På den måde lærte vi annoncemarkedet i Århus at kende, og så mulighederne i, at Århus Stiftstidende havde et lokalt annoncemonopol. Priserne var høje og servicen dårlig. Annoncekunderne ønskede et alternativ,« fortæller Morten Nissen Nielsen.
Efter studentereksamen i 1993 tog Morten og Kasper fat på at skabe alternativet. De angreb boligmarkedet, som Århus Stiftstidende da sad tungt på...