Nemmere at klage

Et nyt digital system skal gøre det langt nemmere at klage til Forbrugerstyrelsen.

Nu skal det være slut med at gå og vente i én uendelighed på at få svar, når man klager til Forbrugerstyrelsen over det nye komfur, vaskemaskinen, cyklen eller den nye bil.

Midt i den travle julehandel lancerer styrelsen et nyt digitalt system, der skal gøre det betydelig nemmere, mere gennemskueligt og sandsynligvis også hurtigere at klage end hidtil.

Omkring 3.000 forbrugere klager årligt til Forbrugerklagenævnet, og selv om den effektive sagsbehandlingstid svinger fra blot fire timer til 15 timer for de mere komplicerede sager, må klagerne vente i op imod et halv år på svar.

Den resterende tid bruges til bl.a. postforsendelser mellem de parter, der skal høres i den slags sager, og på at klagerne ligger og venter i bunkerne hos de forskellige instanser.

Men hvis man fremover logger sig ind på klagesystemet med sin digitale signatur og betaler gebyret på 160 kr. via nettet, får man mulighed for konstant at følge sin sag og for at skubbe på.

Chefkonsulent i Forbrugerstyrelsen Thomas Laulund Madsen vil ikke komme med noget bud på, hvor meget systemet vil forkorte sagsbehandlingen.

»Det ved vi først engang om tre måneder. Det kommer bl.a. an på, hvor mange forbrugere der vælger at logge sig ind på systemet med deres digitale signatur,« siger chefkonsulenten.


BRANCHENYT
Læs også