Metrofelt indskrænkes

Antallet af bydere til en ny kontrakt om driften af den københavnske Metro er skåret ned til tre.

Kampen om at overtage driften af metroen i København skærpes. Kun tre bydere er tilbage i finalerunden.

Metroselskabet vil lige efter nytår annoncere, hvilket selskab der fra oktober 2010 skal stå for at køre den københavnske metro med dagligt ca. 130.000 passagerer.

I maj blev seks tilbudsgivere udvalgt i en såkaldt prækvalifikation: Den nuværende operatør, italienske Ansaldo, britisk/tyske Serco NedRailways, tyske S-Bahn Hamburg, franske Keolis Nordic, Arriva Skandinavien samt selskabet Centour, som er et kompagniskab mellem DSB og franske RATP.

Metroselskabet ønsker ikke at kommentere forløbet af udbuddet bortset fra, at resultatet efter planen offentliggøres i januar.

Morgenavisen Jyllands-Posten erfarer dog, at tilbudsfeltet netop er blevet skåret ned til tre, og de tilbageværende angiveligt er Ansaldo, Serco-NedRailways samt Centour.

I det sidstnævnte selskab samarbejder statsejede DSB med RATP, der er verdens femtestørste transportselskab målt på omsætning og bl.a. står for drift af førerløse metrolinjer i Paris.

BRANCHENYT
Læs også