Menneskets eneste barn

Kæledyr I takt med, at der bliver flere ældre og færre børn, rykker kæledyrene ind i hjemmene. Og der spindes guld på udviklingen.

Menneskets bedste ven rykker op i den biologiske hakkeordenen som menneskets eneste barn. Ikke overraskende slår den udvikling først og stærkest igennem i Japan.

Japanerne har altid haft et særligt forhold til kæledyr. Især små hunde og dyre katte. Kæledyr har også spillet en rolle som et statussymbol og selvfølgelig som selskab. Samtidig er den japanske befolkning verdens ældste, og gennemsnitslevealderen fortsætter med at stige. Og hvad er vel bedre til afløsning for børnene, der ikke længere bor hjemme, end et kæledyr?

I dagens Japan er der flere hunde og katte, end der er børn. Der er tilsammen omkring 27 mio. registrerede hunde og katte - nogenlunde ligeligt fordelt. Der er kun 17 mio. børn under 15 år. Mens antallet af børn har været støt faldende igennem 28 år, er antallet af kæledyr steget dramatisk med mellem 4 og 6 pct. årligt i de senere år.

Det medfører ikke kun øget salg af kattemad og hundekiks og længere kø hos hundeklipperen. Som tendensen spredes i Japan - og som man roligt kan regne med, at den vil manifestere sig over hele den aldrende industrialiserede verden - bevæger den sig over i alle de segmenter af tilværelsen, som ellers ville være forbeholdt småbørn. Hus og hjem bliver ikke indrettet med børneværelser, men med kæledyrsvenlige installationer.

Der bliver nybygget lejligheder med særlige kæledyrshjørner og specielle gulve. Følsomme hundepoter har svært ved at tackle glatte trægulve, og det med tæpper kan hurtigt blive træls selv for en tålmodig opofrende hundeejer.

Et japansk firma (Daiken Corp) har for eksempel specialiseret sig i at udstyre nye lejligheder med hundevenlige gulve. Det er ikke bare lige......, så de er udviklet på videnskabelig basis i samarbejde med Tokyo Institute of Technology, så de ikke overbelaster hundens poter, led og hofter.

Gulvene er betrukket med en tynd film, der giver et bedre og mere naturligt potegreb. Samtidig afviser gulvene snavs (kan formentlig direkte overføres til børn) og er modstandsdygtige over for pletter forårsaget af savl og urin. Desuden er de behandlet med en harpiks, der modvirker kradsemærker. De seneste modeller er også optimalt lydisolerende af hensyn til underboen - hvad mange danske lejlighedsbeboere generelt formentlig godt kunne bruge som beskyttelse mod overboens dødsmetal-elskende teenagere.

Trenden slår også over i de serviceydelser, som nye lejlighedskomplekser tilbyder kommende beboere. En enkelt tilbyder således medlemskab af den nye tids svar på legepladsen; en kæledyrsklub. Det beskedne faste kontingent dækker også træning, foredrag og seminarer om ernæringsrigtig kost for dyrene. En af de japanske byggemastodonter er gået i samarbejde med dyrlæger om at tilbyde forsikringer, der dækker specifikke sygdomme og andre kalamiteter.

Men kun som en serviceydelse til beboere i selskabets ejendomme. På nye websider kan man orientere sig om, hvordan man indretter sin lejlighed, så den lige præcis passer til ens hund eller kat i forhold til dyrets størrelse, race og temperament.

Det hele hænger selvfølgelig også sammen med vandringen fra land til by. Et kæledyr er ikke længere overvejende et udendørs fænomen, men derimod fast inventar i lejligheder i højhuse i storbyens betonørkener. Det gælder især blandt bedre stillede familier og pensionister. De skal nu skabe sig en anden tilværelse i den tredje alder - og her kommer hunden eller katten ind som afløseren for barnet.

I en undersøgelse blandt husstande med kæledyr svarer 10 pct., at de ser deres dyr som godt selskab og en god legekammerat. Men et flertal af de adspurgte erklærer, at de betragter kæledyret som deres eget barn.

Flere og flere vil indrette boligen og tilværelsen baseret på et hjemmeboende kæledyr.

Produkter til boligen og serviceydelser i forbindelse med kæledyr er et kraftig voksende forretningsområde. Signalerne er tydelige. Der er flere penge og mere handel i trædepotebeskyttende udstyr og lugtfri kattebakker, end i børnetøj og barnevogne.

BRANCHENYT
Læs også