Forbrugeren holder sig i ro

Det store flertal af danske forbrugere forholder sig passivt i klimadebatten. Flertallet vil kun betale en merpris for klimavenlige varer, hvis de giver mulighed for at spare på f.eks. elregningen.

Alle taler om klima, men for de fleste danske forbrugere bliver det ved snakken.

Efter flere års intens klimadebat, har de store danske virksomheder endnu ikke for alvor mærket reaktioner eller krav fra forbrugerne.

Størstedelen af virksomhederne er i fuld gang med at investere i klimatiltag, men denne indsats er primært drevet af politiske krav, muligheden for besparelser på energiregningen samt ønsket om at optræde ansvarligt.

»Det store flertal af forbrugerne går ikke voldsomt op i, hvor stor CO2-udledning, der er knyttet til produktionen af øl,« vurderer Janda Campos, CSR-direktør i Carlsberg Group.

Jan Dalsgaard Johannesen, koncernmiljøchef i Arla Foods, tilføjer:

»Vores engagement i hele klimaområdet udspringer i høj grad af det pres, vi har oplevet fra de britiske detailkæder, der har været meget engageret i området. Til gengæld mærker vi endnu ikke et pres fra slutforbrugerne«.

Indbygget gevinst


..

BRANCHENYT
Læs også