Det er en bytter

Der er 13 dage til jul og dermed godt to uger til, at utilfredse gavemodtagere ønsker at bytte en action man eller få pengene tilbage. I Danmark findes dog ingen generel ombytningsret, hvilket mange forbrugere ikke er klar over.

Det er nu, det sker: Den store julehandel. Og det er om en lille måned, det sker igen: Den store byttehandel.

Langt de fleste forretninger har i dag en - særdeles fornuftig - ordning, hvorefter modtageren kan få byttet julegaven, hvis den ikke lige falder i modtagerens smag. Om butikken kræver original-kvittering eller byttemærke, og om det er tilstrækkeligt til enten ”ombytningsret” eller ”returneringsret”, er meget forskelligt.

Fælles er, at det er butikkens egen, helt suveræne afgørelse, om den vil acceptere en retur- eller en ombytningsret.

Kun såfremt varen lider af en mangel, vil modtageren kunne kræve afhjælpning eventuelt ombytning.

Hovedregelen i dansk ret er nemlig den helt klare - og nemt forståelige: »En mand er en mand, og et ord er et ord«, eller sagt på en anden måde: »Aftaler er bindende« eller: »En handel er en handel«.

Når køberen har haft lejlighed til at stå og kigge på varen, mærke på den, snuse til den og måske ryste den lidt, har han haft alle muligheder for ikke at handle.

Vælger han, efter at have undersøgt varen, at købe den, er der ikke noget større hensyn at tage til køberen end til sælgeren, siger juraen. Køberen kunne have ladet være med at købe efter at have set varen, og sælgeren må have lov at regne med, at varen nu er solgt.

Det er en fornuftig fordeling af risici, hvor begge parter straks kan indrette sig på, at der nu er handlet endeligt.

Tilsvarende er det en særdeles fornuftig regel, at ting, man har købt via internettet eller på anden måde uden at have haft lejlighed til at se den fysiske vare, kan man i henhold til forbrugeraftaleloven returnere i op til 14 dage. Vi ved, at både ord og billeder er taknemmelige, så først efter at vi har modtaget den rigtige vare, kan vi se, om den lever op til forventningerne - og til beskrivelsen.

Der var et politisk parti, der for ikke så lang tid siden luftede tanken om, at man burde indføre en helt generel fortrydelsesret ved alle køb. Også dem foretaget i den fysiske verden nede i butikken henne om hjørnet. Forbrugerrådet har tidligere gjort sig til talsmand for samme ide.

Det er imidlertid meget svært at se behovet for en sådan regel, og det er meget svært at forstå, hvorfor en butik skal påtvinges den usikkerhed, det er ikke at vide, om varen er solgt, eller den ikke er solgt. Sælgeren har jo gjort alt, hvad man kunne forlange, og en generel fortrydelsesret er udtryk for en nedladende holdning til forbrugeren, der jo i givet fald må formodes helt generelt ikke at være i stand til at overskue sine egne handlinger - og heller ikke i stand til at fravælge en butik, der ikke tilbyder ombytnings- eller returneringsret.

Når det er sagt, er der imidlertid også brug for en generel oplysningskampagne: DER GÆLDER INGEN GENEREL FORTRYDELSESRET ELLER OMBYTNINGSRET I DANMARK! Undersøgelser viser, at rigtigt mange forbrugere tror, at der gælder en sådan regel, og mange butikker og butikskæder har da også indset fornuften i at følge kundernes forventninger i det spørgsmål: De har en julegaveombytningsret, og de skilter med den.

Men netop fordi det er helt op til butikken, om man vil tillade en sådan ret, er det også op til butikken at afgøre, hvor lang den skal være: 30 dage? 14 dage? Til og med 3. juledag? Til og med 2. januar eller ...?

Har butikken lovet, at den giver ”pengene igen” indenfor en vis frist, skal det naturligvis være det beløb, som køberen gav for varen, og ikke det beløb en tilsvarende vare koster den dag, ombytningsretten gøres gældende.

Butiksejeren skal således huske at skrive betingelserne helt præcist et sted, hvor kunderne tydeligt kan se dem, og butiksejeren skal huske at instruere alt sit personale, også - og måske især - den til lejligheden ansatte juleassistance:

Er der kun bytteret, eller gives pengene retur?..

BRANCHENYT
Læs også