Klagesager længe undervejs

Utilfredse bankkunder risikerer at skulle vente et år på at få afgjort klager. Forsikringskunder må vente ni måneder.

Det er uheldig timing, hvis man netop nu føler sig snydt af sin bank eller sit forsikringsselskab.

Det kan let tage over et år at få afgjort en sag ved Pengeinstitutankenævnet, mens Ankenævnet for Forsikring bruger op til ni måneder på at afgøre tvister mellem forsikringsbranchen og kunderne.

Bankernes klageorgan har gennem længere tid ligget underdrejet af regulære klagestorme fra kunder i banker som Roskilde Bank, Jyske Bank og Løkken Sparekasse, og sekretariatschef Henrik Davidsen ser en klar sammenhæng mellem finanskrisen og de mange klager.

»Men ofte er vi i ankenævnet uden indflydelse på sagsbehandlingstiden, idet pengeinstituttet og kunden kan bruge mange måneder på at udveksle synspukter om sagen, før vi får den forelagt. Fra det tidspunkt, hvor vi får sagen, til den bliver berammet, går der sjældent mere end seks måneder,« siger Henrik Davidsen.

Store sagspukler


..

BRANCHENYT
Læs også