Til tops i Kinas reklamebranche

asien Den danske direktør for Shanghai-afdelingen af det prestigefyldte britiske reklamebureau Leagas Delaney fortæller om lokalkendskab, etiske standarder og udfordringerne som udenlandsk leder i Kina.

Jacob Johansens vej til topposten som leder af reklamebureauet Leagas Delaney i Shanghai

var næsten lige så uforudsigelig som knap otte års erfaringer med det kinesiske reklamemarked. I et marked, hvor returkommission fra reklamefirmaer til personer i kundevirksomheden ofte er påkrævet for at sikre sig en kontrakt, var det Jacob Johansens principrytteri, der blev bemærket.

»Grunden til at jeg blev tilbudt jobbet var ironisk nok, at jeg ikke ønskede at deltage i mange af de gråzone-aktiviteter, der foregår i branchen, og det var der en international kunde fra min tidligere stilling, der havde bemærket. Jeg ville bygge min praksis på skandinaviske principper,« siger Jacob Johansen.

»Nu er det ikke fordi, jeg er superprincipiel og dyrker mine egne økologiske grøntsager i baghaven. Men der er masser af udenlandske ledere, som jeg møder, der slækker på principperne i Kina, fordi ”sådan gør man jo” og ”det kan ikke hjælpe at have så meget højere standarder end derhjemme”. Men dette her viser, at man sagtens kan gøre karriere og være redelig samtidig,« siger den danske leder, der dog indrømmer, at penge uden hans billigelse alligevel ofte fandt vej til klienterne i tidligere job.

Ellers er det lokalkendskabet, der er vigtigst, fastslår Jacob Johansen. Dette opnåede han selv ved i 2002 at sige sin gode stilling op i et københavnsk reklamebureau og pakke kufferten.

..

BRANCHENYT
Læs også