Økonomi med bagtanker

Erhvervslobbyen har kronede dage under den økonomiske krise. Bag alle gode kriseråd ligger særdagsordener, der skal stille afsenderen bedst muligt, når vinden vender igen.

Steen Rosenbak, erhvervsredaktør - Morgenavisen Jyllands-Posten

Det er hårde tider i erhvervslivet. Men ét erhverv blomstrer som sjældent før: Den disciplin, der på business-dansk hedder public affairs, også kendt som lobbyisme eller holdningsmassage, er brandvarm for tiden.

Kriser er nemlig gefundenes Fressen for lobbyindustrien. Kriser ændrer dagsordener, gør beslutningstagere særligt påvirkelige og åbner for nye verdenssyn.

Her spiller lobbyisterne en legitim rolle, når de skal sikre, at netop deres arbejdsgivers interesser fremmes næste gang, et politisk rammevilkår eller en luns af Statens kassebeholdning kommer i spil.

Den økonomiske dagsorden er ingen undtagelse.

I den kommende tid vil vi med stigende kraft se kompetente økonomer nå til vidt forskellige løsninger på de samme problemer. Forklaringen findes på visitkortet.

Alle aktører i den økonomiske debat har en helt særlig bagtanke med at promovere dagens friske synspunkt, og her følger en gennemgang af den aktuelle dagsorden hos de væsentligste aktører:


De økonomiske vismænd. Slogan: Reform, reform, reform.

..

BRANCHENYT
Læs også