Mindre gaver til børnene

Legetøjsbranchen melder for andet år i træk om mindre salg. Danskerne er forsigtige og sparer op, konstaterer Top Toy.

Forbrugernes forsigtighed rammer nu også størrelsen af børnenes julegaver. Pakkerne bliver mindre, forudser Top Toy, der sælger næsten halvdelen af al legetøj i Danmark. Firmaet, som står bag butikskæderne Fætter BR og Toys 'R' Us, har haft faldende omsætning op til jul.

»Vi har lige så mange kunder i butikkerne, som vi plejer. Men de køber for færre penge. Danskerne sparer op, selvom langt de fleste har færre penge til forbrug. Det er da synd for de stakkels børn,« siger Henrik Gjørup, bestyrelsesformand i Top Toy A/S.

Kæden har også butikker i Norge, Sverige, Tyskland og Island. Her er forbrugsmønstret helt anderledes. I de skandinaviske lande køber svenskerne og nordmændene større gaver end sidste år. Og målt ud fra størrelsen af de gaver, som købes i Island, så er islændingene ved at lægge krisen bag sig.

»Danskerne er blevet overforsigtige, selvom de har udsigt til skattelettelser næste år,« konstaterer Henrik Gjørup.

Julehandlen er afgørende for Top Toy, der henter 42 pct. af omsætningen og 80 pct. af årets overskud i de sidste seks uger af året. I 2008 havde koncernen også svigtende julesalg i Danmark med et fald på 4 pct. I år er tilbagegangen lidt mindre, og et gennemsnit af de mange hundrede tusinde ekspeditioner hos Fætter BR og Toys 'R' Us viser, at den gennemsnitlige gave i år koster 7,50 kr. mindre end sidste år.

Lego hitter


..

BRANCHENYT
Læs også