Hård konkurrence om pladserne

Forbrugerne klar til flere opgør med gamle magthavere.

Den gamle garde af magthavere i medlemsejede forsikrings- og pensionsselskaber kan forvente hårdere konkurrence om pladserne i selskabernes bestyrelser og repræsentantskaber fremover, vurderer valgforsker Klaus Levinsen fra Syddansk Universitet.

Han tager blandt andet udgangspunkt i, at 44 kandidater stiller op til kampvalg i Hovedstadsregionen om 21 pladser i repræsentantskabet i TryghedsGruppen.

Kunderne i TrygVesta Forsikring og Nordea Liv & Pension har aldrig tidligere haft mulighed for at kunne vælge mellem så mange kandidater til det repræsentantskab, der i sidste ende udpeger flertallet af bestyrelsen i Danmarks største forsikringsselskab.

Og uanset om kunderne stemmer på den siddende bestyrelses kandidater eller oprørsbevægelsen Trygsagens 23 kandidater, der vil styrke kundernes indflydelse på forsikringsselskabet, er den store interesse en sejr for forbrugerdemokratiet, mener Klaus Levinsen.

»Vi ved, at kampvalg altid skaber øget engagement blandt dem, der kan stemme, fordi man bliver bevidst om, at man har indflydelse,« siger Klaus Levinsen, der normalt forsker i, hvordan det politiske demokrati fungerer.

En god tendens


Han mener dog, at mediernes øgede fokus på forbrugersager har styrket bevidstheden om, at der også er noget, der hedder forbrugerdemokrati.

»Der er skabt en forbrugerbevidsthed, som vi ikke har set før. Tidligere har vi accepteret en vis form for sammenspisthed i bestyrelser og repræsentantskaber, der nærmest har været selvsupplerende. Det gør vi ikke i nær så høj grad længere. Folk stiller større krav til, hvordan deres formue bliver administreret, og derfor kan man godt se interessen for at stille op til kampvalg som en generel tendens. Vi har f.eks. også set kampvalg til bestyrelsesposterne i Magisterforeningens Pensionskasse. Det er en god tendens, og jeg tror, at den kan brede sig,« siger Klaus Levinsen.•

BRANCHENYT
Læs også