Spirende eksport-optimisme i 2010

Efter historiske eksport-dyk er virksomhederne parate til at erobre det tabte tilbage i 2010.

Mens 2009 har budt på en historisk eksportnedtur, kommer 2010 til at byde på ny opblomstring og massiv eksportfremgang, forventer de eksporttunge danske virksomheder.

Virksomhederne i Jyllands-Postens og Rambøll Managements halvårlige Eksportbarometer forventer en eksportfremgang på 8,2 pct. i 2010.

Forventningerne til de kommende tolv måneder er steget markant fra 5,1 pct. i juni.

Den spirende optimisme er endnu mere udtalt på kort sigt: Forventningerne til de kommende seks måneder er på bare seks måneder fordoblet til en eksportvækst på 6,0 pct.

Skød for højt


De lyse fremtidsudsigter kommer oven på et historisk sort halvår i begyndelsen af 2009. Da måtte virksomhederne i Eksportbarometeret for første gang i barometerets syvårige levetid registrere en forventning om negativ vækst i et tilbagelagt halvår. I juni stod eksporten til at skrumpe 4,1 pct. i første halvår.

Men selv midt i krisen var eksportvirksomhederne alligevel overoptimistiske, må de nu sande.

I andet halvår 2009 har eksportfremgangen kun nået 1,3 pct. i snit - mærkbart dårligere end skønnet på 3,1 pct. fra juni.

Erhvervsorganisationen DI, der i parentes bemærket skal til at genforhandle overenskomster og lønstigninger i foråret, tror på eksportvækst i det nye år, men vurderer, at Eksportbarometerets virksomheder skyder langt over mål. Ikke mindst med begrundelsen at den danske konkurrenceevne har udviklet sig negativt sammenlignet med konkurrerende lande

»Vi frygter, at vi kommer til at betale en pris for, at vi de seneste ti år hvert eneste år har fået konkurrenceevnen forværret. Vi har ikke mærket til det, da det gik godt i verdensøkonomien, men nu er der kommet meget fokus på pris igen, og det kan ramme os som en boomerang,« siger erhvervsøkonomisk chef Kent Damsgaard, der også fremhæver, at det britiske pund og den svenske krone er blevet nedskrevet under krisen, så britiske og svenske virksomheder er stærkere rustet til at kunne vinde nye ordrer.

»Vi tror, at bunden er ramt og det går langsomt fremad. Men det bliver langsommere end Eksportbarometeret viser,« vurderer han.

Vinder markedsandele


Med til billedet hører også, at mange danske eksportvarer er mindre cykliske end i andre lande. Derfor stiger afsætningen også langsommere, når kurven igen vender snuden opad.

Men virksomhederne i Eksportbarometeret sætter ikke alene deres lid til stigende global efterspørgsel. De forventer også at vinde markedsandele.

41 pct. forventer at vinde markedsandele i 2010, mens kun 10 pct. forventer at tabe markedsandele.

»Vi er noget mere pessimistiske, men vi må sige, at danske virksomheder hidtil har været rigtigt gode til at kompensere for det højere omkostningsniveau. Enten er man på markeder, hvor produkterne holder prisen godt, eller man leverer højere kvalitet og bedre design, der betyder, at produkterne kan sælges til en højere pris. Kan de fortsat kompensere for det, så har de grund til optimismen - og det er positivt, at de har den. Men ud fra de overordnede tal kan vi være bekymrede,« siger Kent Damsgaard.

Ketchupeffekt


Danske Banks cheføkonom, Steen Bocian, forholder sig også yderst skeptisk til de optimistiske forventninger i Eksportbarometeret.

»Vi oplever godt nok en fremgang i verdensøkonomien, men ikke bulder og brag. Hvis virksomhederne i barometeret får ret, vil det være en af de større positive overraskelser. Man kan glæde sig over, at de er optimister, men man må ikke håbe, at de lægger hele deres forretningsmodel an på, at de får ret,« siger Steen Bocian.

»Det er svært for os at se i prognoserne, hvor meget ketchupeffekt, der kommer, når der atter kommer gang i hjulene. Man kan håbe, at virksomhederne har fingeren mere på pulsen, men også frygte, at de er for optimistiske,« anfører han.

Steen Bocian peger også på den negative udvikling i dansk konkurrenceevne og valutakurserne som oplagte væksthæmmere.

»Vi har en udfordring med konkurrenceevnen. Det kræver noget ekstraordinært at vinde markedsandele i den situation,« understreger han.

Konkurrenceevnen


Nordeas cheføkonom, Helge Pedersen, advarer også om, at der er kommet mere fokus på prisen gennem krisen.

»Tidligere har det været nemmere at sælge på kvalitet, design og andre ting, danske virksomheder står for. Fremover skal man nok forvente, at det bliver sværere at konkurrere på de parametre, fordi der er så meget fokus på at nedbringe omkostningerne i øjeblikket,« vurderer Helge Pedersen, der dog er fortrøstningsfuld på dansk eksports vegne.

»Lige her og nu ser det meget godt ud i lyset af den stigende aktivitet på vores markeder. På den længere bane er konkurrenceevnen afgørende. Vi skal have en ordentlig priskonkurrence og fortsat være innovativt i front. Danmark har fået et grønt image, som man i dag kan høste meget på. Det er afgørende fortsat at være innovativ og finde mulighederne for den rigtige kommercielle udnyttelse af det,« mener Helge Pedersen.

Danmarks Eksportråd mener også, at den pressede danske konkurrenceevne er stærkt problematisk på længere sigt.

»Men jeg er ikke så sikker på, hvor meget det betyder de næste et til to år. Over en længere periode har vi mistet konkurrenceevne, men i 2008 mistede vi ikke markedsandele, tværtimod vandt vi markedsandele mange steder trods hastigere omkostningsudvikling i Danmark. Man kan ikke fra det ene år til det andet sætte lighedstegn mellem udviklingen i konkurrenceevnen, og om man taber eller vinder markedsandele. Men på den lange bane er konkurrenceevne afgørende. Hvis den skal gå op, og vi stadig skal blive rigere, så skal det ske i kraft af forbedret produktivitet,« pointerer Jacob Warburg.

Fornuftige udsigter


Ud over den langsigtede konkurrenceevne-problematik er Danmarks Eksportråd imidlertid fortrøstningsfuld på danske eksportvirksomheders vegne.

»Der bliver ikke fest og jubel i 2010, men det næste trekvarte år ser rigtigt fornuftigt ud. De vestlige lande har fået et ordentligt dyk, men det er begyndt at rette sig. Fremgangen bliver i høj grad båret af lave renter og ekspansiv finanspolitik i mange lande. Sådan vil det være mange steder frem til sommer næste år. Men så vil man skulle begynde at finde ud af, hvordan man ruller de ekstraordinære tiltag tilbage. Usikkerheden om hvordan det vil ske er meget stor - vil det ske i den rette rækkefølge og er opsvinget til den tid stærk nok til at bære? I efteråret 2010 begynder det at blive usikkert,« forklarer Jacob Warburg.•

HOVEDPUNKTER


• 2010 bliver fyldt med fremgang for eksportvirksomhederne, forventer virksomhederne i Eksportbarometeret.

• Men dalende konkurrenceevne kan sætte en kæp i hjulet for ambitionerne, advarer DI og økonomer.

• Usikkerhed kan sætte ind fra efteråret 2010,

advarer Danmarks Eksportråd.

Vi har en udfordring med konkurrenceevnen. Det kræver noget ekstraordinært at vinde markedsandele i den situation.
Steen Bocian, cheføkonom i Danske Bank
Vi er noget mere pessimistiske, men vi må sige, at danske virksomheder hidtil har været rigtigt gode til at kompensere for det højere omkostningsniveau.
Kent Damsgaard, erhvervsøkonomisk chef i DI

BRANCHENYT
Læs også