Flyselskab ramt af konkursfrygt

Japan Airlines' aktionærer er nervøse efter konkursrygter og store kursfald.

Tokyo

Investorer sendte i går det japanske luftfartselskab Japan Airlines' aktie adskillige procent ned i kurs ved udsigt til, at selskabet, der er det største luftfartselskab i Asien, måske går i betalingsstandsning trods den japanske transportministers forsikringer om, at andre muligheder står åbne for det kriseramte selskab.

Kursen faldt hele 24 pct. og lukkede i 67 yen, hvilket er aktiens laveste kurs, siden den blev handlet første gang i oktober 2002. Antallet af aktier, der blev solgt, satte rekord og var ni gange så højt som det daglige gennemsnit i de seneste tre måneder.

Masseudsalg


»Aktionærerne er ved at være overbeviste om, at en betalingsstandsning er uundgåelig,« siger Mitsushige Akino fra formueplejeselskabet Ichiyoshi Investment Management Co.

»De skiller sig af med aktien i massevis. Selskabets værdi falder til nul, hvis det standser betalingerne.«

Staten vil ifølge transportministeren hjælpe Japan Airlines økonomisk, indtil en redningsplan forelægges midt i januar. Sådanne redningsplaner skal godkendes af interessenter i selskabet. Pr. juli skyldte Japan Airlines sine største kreditorer, herunder flere japanske finanskoncerner, mindst 529 mia. yen (knap 30 mia. kr.). 55 mia. yen af et lån i november på 100 mia. yen fra en statslig bank er brugt.

Andre muligheder




Ifølge avisen Yomiuri mødtes det statslige organ Etic, der varetager redningsbestræbelserne, med Japan Airlines' kreditorer i går for at drøfte en betalingsstandsning, som er den løsning, som organet ifølge avisen Asahi foretrækker. Men transportminister Seiji Maehara understreger som anført, at der er andre muligheder, og tilføjer, at bankerne og Etic drøfter, hvordan en rekonstruktion kan foretages og driften fortsætte sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Ifølge avisen Yomiuri er Japan Airlines' kreditorer imod en betalingsstandsning.Det er fjerde gang siden 2001, at staten træder hjælpende til over for Japan Airslines.

Selskabet er kommet ud med underskud tre gange på fire år og gav et nettounderskud på 632 mia. yen i seneste regnskabsår, der sluttede 31. marts. Årsagen var faldende rejseaktivitet som følge af den verdensomspændende lavkonjunktur. •

BRANCHENYT
Læs også