Bosniere som jyske købmænd

Jysk åbner lige nu butikker i Bosnien-Hercegovina, og i næste måned kommer turen til Kina. Men hvordan lærer man en bosnier og en kineser, hvad jysk købmandskab er for noget?

»Jeg kan, jeg vil, jeg tør, jeg gør,« lyder det muntert fra HR-direktør i Jysk, Jan Verhoek, og han fortsætter remsen med det gamle sengetøjslagers værdier, som i den korte udgave ganske enkelt lyder: købmand, kollega, korpsånd.

Jysk har vokseværk, lige nu er kæden i gang med at ekspandere i Østeuropa, og i april kommer turen til Kina.

Der er med andre ord fart på de nye markeder, og vækstplanerne er ambitiøse.

» Hvor skal vi hen? - Jamen står det til vores ejer, købmanden Larsen, vil vi gerne være lige så store som McDonald's. Når først vi får fat på det kinesiske marked, går det stærkt. Jeg fornemmer en lyst og en iver efter at komme i gang derude,« siger Jan Verhoek, som er ansvarlig for at lære blandt andre bosnierne og kineserne at drive forretning på jysk, og han er godt tilfreds, for indtil nu er det lykkedes at skabe en attraktiv firmakultur derude, som lokker nye dygtige medarbejdere til.

»Vi har den der gensidige respekt og leder på en god og sjov måde med respekt for andre. Sådan noget rygtes lynhurtigt,« fortæller han.

Når Jysk breder sig på nye markeder, sker det netop i respekt for de forskellige landes værdier og traditioner.

Værdi-test


..

Læs også