Hård kamp om de nemme indkøb

7-eleven klar til kamp mod Coop Danmarks nye kæde, C. • Markedet for convenience vil vokse, spår en ekspert.

Der er lagt op til hård konkurrence om de mange kunder, som gerne vil spare tid ved at købe hurtigmad og forfriskninger, når det skal være nemt.

Coop Danmarks nye convenience kæde, C, skal slås om kunderne med 7-eleven, der i det kommende år udvider med overtagelse af omkring 80 DSB-kiosker.

Samtidig er grossistselskabet UniGros på vej med 35 nye kiosker, som bl. a. vil sælge fastfood og drikkevarer.

Samarbejdet med DSB betyder, at 7-eleven i løbet af kort tid når op på godt 200 butikker over hele landet. Dermed indtager den velkendte kæde en klar førsteplads på markedet. Den position agter kæden at forsvare.

Kun lille efterspørgsel


»Coop er en stor aktør, og vi tager udspillet alvorligt. Men 7-eleven er veletableret på markedet, og vi har nøjagtig det sortiment i butikkerne, som kunderne ønsker,« siger Jesper Østergaard, administrerende direktør for 7-eleven.

Coop Danmark satser på flere sunde og økologiske varer samt 10 pct. lavere priser end konkurrenterne. Desuden vil C også sælge de mest almindelige dagligvarer.

»Det virker, som om Coop Danmark vil både det ene og det andet, og tiden vil vise, om det slår an. Vi har også både sunde og økologiske varer, men indtil videre efterspørges det kun i mindre grad blandt kunderne,« konstaterer Jesper Østergaard.

Til den fortravlede verden


Detailhandelseksperten Michael Skou, der er markedsdirektør i Retail Institute Scandinavia, vurderer, at Coop Danmark har gode chancer for at få succes med det nye koncept.

»Markedet for convenience er voksende og har været det i flere år, selv om den økonomiske krise har betydet en opbremsning. Samtidig efterspørger flere et alternativ til pølser, pizza og burger. De vil have flere varer, som er sunde, bæredygtige og miljømæssigt forsvarlige. Det passer til de værdier, som Coop Danmark og ejeren FDB står for,« siger Michael Skou.

Han fremhæver, at en lang række andre lande har markant flere forretninger med tilbud om hurtigmad og nemme måltidsløsninger. Konceptet er populært i en fortravlet verden.

»Efterhånden har mange forbrugere i den vestlige verden i højere grad brug for mere tid end for flere penge. Derfor er de parate til at betale mere for at opnå ekstra tid ved at købe nemme måltider,« siger Michael Skou.

Han vurderer, at vi i de kommende år vil se mange flere af den slags initiativer, som Coop Danmark netop har lanceret. •

Det virker, som om Coop Danmark vil både det ene og det andet, og tiden vil vise, om det slår an. Vi har også både sunde og økologiske varer, men indtil videre efterspørges det kun i mindre grad blandt kunderne.
Jesper Østergaardadministrerende direktør, 7-eleven

Læs også