Ny kæde skal sælge for en milliard

Coop Danmark lancerer en ny kæde, som skal sælge sund hurtigmad på det voksende marked for convenience-produkter. • Målet er mellem 50 og 100 butikker.

Målet er at nå en milliardomsætning i løbet af få år. Coop Danmark har store ambitioner for det nye butikskoncept C, der i går åbnede den første butik på Frederiksberg i København. Med lanceringen af den nye kæde kobler dagligvarekoncernen sig på det voksende marked for convenience, som er en fælles betegnelse for hurtigmad og færdigretter til travle forbrugere, som vil spare tid i en tætpakket hverdag.

Branchen omsætter hvert år varer for omkring 5 mia. kr., og det er et marked med mange aktører fra 7-eleven og Subway til tankstationer og pølsevogne.

Men Coop Danmark mener at have fundet et hul i markedet, som nu skal udfyldes.

»C er en fusion mellem en dagligvarebutik og en traditionel convenience-kiosk. Vi sælger de mest almindelige dagligvarer til de samme priser som i supermarkedet, mens måltidsløsninger, sandwiches, salat og kaffe kan købes 10 pct. billigere end hos konkurrenterne,« siger Hildegunn Lyngfjell, udviklingschef i Coop Danmark.

Et sundt alternativ


De nye butikker har også som målsætning at blive et sundt og økologisk alternativ til fastfoodkulturen, som er grundlaget for de fleste øvrige butikker af denne type. Kæden satser kort sagt mere på friskskåret frugt og økologisk kaffe end på franske hotdogs og kakaomælk.

»Vi vil lægge mere vægt på ansvarlighed med et større udvalg af økologiske og miljømærkede varer. Det er helt på linje med værdigrundlaget i Coop Danmark, og det vil være med til at løfte koncernens samlede image som en ansvarlig virksomhed,« siger Jens Juul Nielsen, kommunikationsdirektør i Coop Danmark.

Krise giver prisbevidsthed


I det seneste år er omsætningen inden for convenience faldet med omkring 5 pct. Årsagen er først og fremmest finanskrisen og den efterfølgende økonomiske nedtur, som har gjort de danske forbrugere mere prisbevidste. Mange vælger at gå lidt længere for at handle i en discountbutik frem for at vælge den lette løsning og købe varen dyrere i kiosken.

»Kunderne vil godt betale for sunde måltidsløsninger, men de vil ikke give ekstra for kaffefiltre og toiletpapir. Disse varer kan de købe billigere hos os. Derfor er der plads til C,« vurderer Hildegunn Lyngfjell.

Også pølser og basser


Coop Danmarks egne undersøgelser viser, at det især er de yngre forbrugere i alderen 20-39 år, som benytter convenience-mulighederne. De efterspørger i stigende udstrækning sundere løsninger og økologiske produkter. Man kan dog også købe både pølser og wienerbrød i butikkerne.

Coop Danmark tester i første række konceptet i to butikker i København. I løbet af et år vil det blive besluttet, om det som forventet skal udvikle sig til en kæde. Derefter er det planen i løbet af en håndfuld år at åbne mellem 50 og 100 butikker primært på de mest befærdede beliggenheder i de større byer. •

Læs også