Business down under

Landet ”down under” er fortsat i toppen økonomisk efter den globale økonomiske krise og har klaret sig bedre end en række andre udviklede økonomier. • Forbrugeroptimismen er høj, og der forventes fortsat vækst i efterspørgslen efter importerede varer.

Kilder: Cheføkonom Jacob Warburg, Danmarks Eksportråd, Danmarks ambassade i Canberra ( www.canberra.um.dk) og Danmarks generalkonsulat og handelskontor i Sydney ( www.gksydney.um.dk).Markedet Australien er verdens 13. største økonomi og har en befolkning på 22 millioner mennesker. Den økonomiske vækst har i de seneste mange år ligget over OECD-gennemsnittet, drevet af en sund økonomisk politik og omfattende strukturreformer. Minedrift og udvinding af mineraler og naturressourcer udgør stadig rygraden i økonomien, men moderniseringer og omstruktureringer har mindsket afhængigheden, selv om sektoren fortsat udgør hovedparten af eksportindtægterne.

Australiens økonomi har vist yderligere tegn på fremgang i 4. kvartal af 2009. Årsagen til væksten skyldes en række faktorer, herunder en relativt sund banksektor, stor efterspørgsel fra Kina og ikke mindst betydelige indenlandske investeringer i forbindelse med regeringens vækstinitiativer.

Forbrugertilliden indikerer en vis optimisme hos almindelige borgere, hvilket bl.a. skyldes, at afskedigelser i nedgangsperioden har været mindre omfattende end frygtet. Endvidere har boligmarkedet udvist robusthed trods den økonomiske krise. I 4. kvartal 2009 steg huspriserne således med 13,6 pct. på årsbasis. Australiens økonomi, hvis største bidragyder fortsat er servicesektoren, forventes at vokse med 2,3 pct. i 2010, hvilket er 1,3 pct. højere end i 2009.

Den relativt gode økonomiske præstation under krisen har ført til underskud på handelsbalancen, idet importen har været konstant, mens eksporten er faldet. Således steg underskuddet på handelsbalancen til 2,3 mia. australske dollars i december 2009. Derfor var den australske centralbank også blandt de første til at hæve renten efter krisens udbrud, da man ønskede at forhindre inflation, og det forventes, at pengepolitikken strammes yderligere i 2010-11.

Labor har haft regeringsmagten siden en meget overbevisende valgsejr i december 2007, og premierminister Kevin Rudd står ifølge prognoserne til genvalg.

Forretningsklimaet i Australien er blandt verdens 10 bedste, og Australien er i top tre over lande, hvor det er lettest at starte en virksomhed. Australien avancerede i 2009 fra en 10. til en 9. plads på Verdensbankens ”Doing Business” indeks.

Den danske vareeksport til Australien steg i 2009 med ca. 10 pct. på trods af krisen. Væksten blev primært drevet af et øget salg af vindmøller.

Australien har en høj befolkningstilvækst, og befolkningstallet ventes at stige med 60 pct. frem til 2030.

Virksomheder Der er i Australien registreret 85 danske datterselskaber, herunder Mærsk, Novo Nordisk, Danfoss, Danisco, Grundfos, Vestas og ISS. ISS er med 22.000 ansatte i Australien det næststørste europæiske selskab her, målt på antallet af medarbejdere.

Mange danske firmaer klarer sig rigtig godt på det australske marked, bl.a. Ecco, Lundbeck og Pilgrim. Blandt de helt store succeser nævnes Actona, Scanpan og Pandora.

Produktsegmenter såsom belysning, møbler og accessories gør sig også godt på markedet både inden for klassikkerne (Fritz Hansen, Louis Poulsen, Georg Jensen) og den nyere generation (Voss, Engelbrechts, Light Years). Danmark bliver dag for dag mere kendt af den almindelige forbruger, og kendskabet samt respekten for dansk design øges. ”Dansk” er blevet et rigtigt godt salgsparameter i Australien. Det skønnes, at 400 danske firmaer har agenter i Australien.

Brancher Alt i alt gør den internationalt set stærke australske økonomi, det favorable forretningsklima og de succesfulde etablerede danske virksomheder Australien til et interessant marked for dansk eksport.

Danske miljø- og energiteknologier er populære i Australien, og tiltagende fokus på bæredygtig energi- og vandforsyning samt ønsket om bedre affaldshåndtering åbner gode muligheder for danske virksomheder. Dansk design i form af smykker, møbler og tøj er bredt anerkendt og efterspurgt i Australien. Især eksporten af dansk designede smykker vokser i disse år, men også inden for møbler ses et potentiale for danske kvalitetsprodukter.

Der er også et betydeligt potentiale inden for fødevareeksporten, hvor danske svinekøds- og mejeriprodukter allerede er veletablerede.

Takt og tone Takt og tone i Australien minder meget om den i Danmark. Det forventes, at man er i jakkesæt og slips til møder, og at man giver hånd og udveksler visitkort.

Kontortider Kontortiden i Australien er typisk kl. 9.00-17.00, men dette afhænger meget af branche og delstat.

Offentlige kontorers telefontider er typisk mellem kl. 8.30-16.00, og ekspeditionstiden er ofte en del længere end i Danmark. •

Læs også