DSB klar til nye opkøb

Den statsejede togkoncern forventer hurtig ekspansion i Tyskland, hvor DSB for alvor har fået fodfæste. • DSB's adm. direktør fastslår, at selskabet vil være en del af den internationale konsolidering i togbranchen.

Frankfurt Bud på kontrakter og flere opkøb. Sådan lyder strategien for det statsejede DSB, der vil vokse markant i udlandet.

DSB forsøgte uden held for nogle år side at komme ind på det britiske togmarked ved at byde på kontrakter om drift af ruter der. Men siden har den danske statsejede koncern skabt sig en stor forretning i Sverige gennem netop udbudsrunder.

Nu skrues for alvor op for satsningen på det næste marked - Tyskland. DSB åbnede allerede i fjor eget kontor i Düsseldorf, hvor medarbejdere arbejder med at udarbejde tilbud til de runder, som de regionale myndigheder står bag på et mere frit togmarked.

Tysk opkøb


For en måned siden fik DSB dog et solidt fodfæste syd for grænsen, da koncernen gennem et opkøb indledte et samarbejde med et lokalt togselskab om drift af regionale togruter ud fra millionbyen Frankfurt.

Og samarbejdet med partneren, Vias, skal udbygges yderligere. Men DSB's adm. direktør, Søren Eriksen, fastslår, at flere opkøb også kan blive en mulighed.

»Vi har en vækststrategi i udlandet, hvor fokus ligger på Sverige og Tyskland. I Sverige er vi blevet en betydende operatør, og de vundne kontrakter betyder, at vi kommer op på at transportere 55 mio. passagerer årligt der. I Tyskland får vi med aftalen i Frankfurt 4 mio. passagerer, men hvis den rette mulighed viser sig for opkøb, er vi positive,« siger Søren Eriksen.

I Frankfurt har DSB overtaget driften af Odenwaldbanen de kommende fem år. Togene kører mellem Frankfurt og byen Eberbach. I december kommer også Rheigau-banen med, der er en togstrækning mellem Frankfurt og Koblenz.

Lokalbaner trækker


Netop den tyske lokal- og regionaltrafik omkring storbyerne er i fokus for DSB. Statsejede Deutsche Bahn sidder nemlig stort set sikkert på fjerntrafikken rundt i landet. Til gengæld er vurderingen hos DSB, at der er basis for vækst uden fjerntrafik.

Faktisk vokser antallet af passagerer i de tyske tog med ca. 3 pct. om året. Og samtidig er der opbrud i den offentlige, kollektive trafik, så flere ruter sendes i udbud. Omkring 32 pct. af trafikken har indtil nu været i licitation.

Deutsche Bahn har dog fortsat en markedsandel på tæt ved 90 pct. Men der er samlet 34 togoperatører i landet - 16 af dem har dog hidtil kun vundet en enkelt kontrakt.

»Vores samarbejdspartner Vias i Frankfurt hører til blandt de små operatører. Men vi er sikre på, at vi i løbet af få år kan komme op i gruppen af mellemstore på linje med andre udenlandske transportselskaber, som har etableret sig i Tyskland. Der kommer den nærmeste tid både små og større udbud. Vi vurderer nøje, hvordan det kan passe ind i vores planer,« siger Niels Munk Hansen, chef for forretningsudvikling i DSB International.

Deutsche ser på Arriva


Netop nu er der lagt op til en ny runde konsolidering blandt de store selskaber inden for passagertransport i Europa. Der er angiveligt netop nu forhandlinger om, at Deutsche Bahn vil overtage den britiske Arriva-koncern, som også kører både tog og busser i Danmark samt Sverige. Arriva har desuden aktiviteter i Tyskland. Det kan åbne for opkøbsmuligheder, hvis konkurrencemyndighederne som led i en godkendelse af en storhandel stille krav om, at Deutsche Bahn ikke kan overtage disse.

»Der sker meget i markedet lige nu, og det er vigtigt at være del af den konsolidering. Derfor er de udenlandske aktiviteter meget afgørende for DSB. Dels styrker det vores samlede forretning til gavn for ejerne, den danske stat, og dels giver det os masser af viden og erfaring, som vi kan bruge i vores daglige drift i Danmark,« mener Søren Eriksen. •

DSB i tal


Flest km. i Sverige


DSB's årlige aktiviteter, når

alle de nuværende, indgåede kontrakter er i drift:

Koncernen samlet:

Antal passagerer: 195 mio.

Antal ansatte: 9.308

Strækninger: 2.480 km.

I Danmark:

Antal passagerer: 167 mio.

Antal ansatte: 8.667

Strækninger: 1.688 km.

I Sverige:

Antal passagerer: 55 mio.

Antal ansatte: 1.028

Strækninger: 2.349 km.

I Tyskland:

Antal passagerer: 4 mio.

Antal ansatte: 142

Strækninger: 356 km.

Kilde: DSB

Læs også