Mols-Linien vil genrejse sig

Færgerederiet Mols- Linien vil efter et par rædsomme år tilbage på danmarkskortet. Selskabet ofrer et tocifret millionbeløb på en brandingoffensiv og varsler hårde tider for konkurrenterne og tilhængerne af en fast Kattegat-forbindelse.

Mols-Linien sætter alle kræfter ind på at genvinde alt det terræn, som færgerederiet har mistet i de forgangne to år, der har budt på underskud og radikale besparelser i virksomheden. Med en storstilet brandingkampagne til et mindre tocifret millionbeløb tror adm. direktør Preben Wolff på, at man kan komme oven vande.

»Bunden er nået, og der er ikke sket yderligere fald i trafikken over de seneste fem-seks måneder. Tværtimod ser vi nu en svag stigning,« siger han.

Håbet begrunder han især med, at forbedringer af Marselis-tunnelen i Århus og rute 21 mellem Holbæk og Vig og rute 23 mod Kalundborg vil fjerne trafikkøerne til Mols-Linien og skabe det, som rederiet kalder den flydende Kattegat-bro.

»I princippet vil man kunne køre direkte fra motorvejssystemet på Sjælland til motorvejssystemet i Jylland, og det vil forbedre vores produkt markant. Vi hører næsten aldrig noget negativt om vores færgeprodukt. Det handler altid om vejnettet og adgangen til os,« siger rederidirektøren, der lægger op til at forkæle kunderne under parolen service, service og service.

Opsigtsvækkende nævner han, at Mols-Linien vil være det billigste alternativ. Det ligner ellers lidt af en umulighed, da det koster 695 kr. per vej at tage Mols-Liniens hurtigfærger fra Odden, men Preben Wolff nævner, at man med de såkaldt grønne afgange, hvor man sparer 150 kr. per vej, ligger på niveau med broen - i hvert fald når Mols-Linien foretager regnestykket.

»I forhold til FDM-satser, benzin- og broudgifter er vi billigere. Folk skal bare regne ordentligt, og vi skal forklare dem, at det hænger sådan sammen. Vi har en differentieret prispolitik, især hvis man rejser på trafiksvage tidspunkter.«

I navnet den flydende Kattegat-bro kan man i øvrigt roligt indlæse en klar afstandtagen til planerne om en fast Kattegat-forbindelse.

Urealistisk prognose

..

Læs også