OK-græsrødder opgiver kampagne

Lokalafdelinger i byggeriet fører dog deres egen massive kampagne. HK-stemmer kan blive afgørende.

Græsrodsnetværket OK-initiativet, der traditionelt satser på massive nej-kampagner til overenskomstforslaget, har trods et magert overenskomstforlig ikke kunnet nå til enighed om en samlet kampagne i år.

Op til gærkrisen i 1998 førte netværket an for at få et samlet nej i hus - og både i 2004 og 2007 blev der ført koordinerede nej-kampagner.

»En del inden for specielt byggeri og transport ville gå ud og anbefale et nej, men vi var nogle på industriområdet, der ikke havde en opfattelse af, at det kunne bæres igennem. Vi skiltes med den konklusion, at de, der ville køre nej-kampagner, kunne køre løs,« fortæller formand for Dansk Metal Horsens Bjarne Sørensen.

Han pointerer, at det manglende engagement i en kampagne ikke skyldes begejstring for resultatet, men den pressede situation på arbejdsmarkedet.

»Vi har haft en katastrofal udvikling i industrien i Horsens-området, så mine medlemmer ville ikke kunne forstå, hvis vi anbefalede et nej,« mener han.

Lokalformanden vurderer, at HK-stemmerne mod 50 pct. reglen kan få afgørende betydning i år.

»HK'erne kan blive meget udslagsgivende. Det er umuligt at forudsige denne gang. Utilfredsheden med resultatet om social dumping kan være meget udbredt, og store dele af byggeriet siger nej,« vurderer han.

Aktive københavnere


..

Læs også