Læs dette stående

motion Selv beskeden fysisk aktivitet øger arbejdsglæden, viser den nyeste forskning. Det gælder om at røre sig i løbet af arbejdsdagen. Læs her og find fire opfindsomme råd til, hvordan man kommer igang.

Stop! Hvis du er, som danskere er flest på jobbet, så sidder du lige nu ned og læser avis. Kom på benene og læs resten af klummen stående.

Forklaring følger.

På mange arbejdspladser er kroppen blevet reduceret til ”det instrument, der bærer hovedet fra det ene møde til det næste”. Det er ikke smart. Selvom det meste arbejde i dag er vidensbaseret og overvejende foregår inde i folks hoveder, spiller kroppen stadig en vigtig rolle, fordi din fysiske tilstand direkte påvirker din mentale tilstand.

Nye undersøgelser viser, at mennesker der sidder ned meget af dagen, har et dårligere helbred, også selv om de i øvrigt er i god form. Når du bevæger musklerne, så dannes der stoffer som regulerer sukker- og fedtforbrænding positivt. Når du sidder ned, så falder produktionen af de stoffer, og din krop påvirkes mærkbart. En undersøgelse viser f.eks., at kontoransatte, der sidder meget ned, har større livvidder end de, der holder mange små pauser, f.eks. for at strække musklerne eller vandre ned ad gangen. Det er altså ikke nok at sidde ned hele dagen og så tage en løbetur, når du kommer hjem. Du skal være fysisk aktiv (i det små) hele dagen.

Men det er ikke sådan, vi gør, er det vel? Tværtimod. En typisk danskers arbejdsdag kunne foregå sådan her:

Stå op af sengen...

Læs også