SAS risikerer tab på 120 mio. om dagen

Strandede passagerer har krav på hotelophold, måltider og transport i henhold til EU-regler.

Foto: Johan Nilsson/AP JOHAN NILSSON

Det skriver nyhedsbrevet boarding.dk.

- Hvis man tager højde for mistede indtægter, de faste omkostninger samt ekstra omkostninger til strandede passagerer, vil det betyde et skønnet tab for SAS på op imod 120 mio. kroner pr. døgn, mens Norwegian formentlig får et tab på ca. 30 mio. kr. pr. døgn, skriver nyhedsbrevet.

SAS måtte torsdag aflyse op til 635 flyafgange på grund af den islandske askesky, der på andendagen har lammet store dele af det europæiske luftrum. Et større antal passagerer blev samtidig tilbudt måltider og indkvartering, da de var strandet undervejs på rejsen uden mulighed for at komme videre.

- Flypassagerer, der hos SAS har fået annulleret en flyafgang, får naturligvis tilbudt fri ombooking af billetten eller fuld refundering, hvis dette ikke er muligt. For de passagerer, der vælger at afbestille billetten førend en aflysning er en realitet, tilbyder SAS en fri ombooking inden 31. december 2010. Hvis flyafgangen er blevet aflyst og passageren er strandet i en lufthavn undervejs på rejsen, skal SAS i henhold til EU-direktiv 261/2004 dække kundens udgifter til hotelophold, måltider samt eventuel transport mellem lufthavn og hotel, oplyser boarding.dk

Læs også