Dansk erhvervsliv kræver statsstøtte

Hårde modstandere af statsstøtte er vendt 180 grader, efter at den islandske askesky har kostet flybranchen gigantiske beløb.

Dansk erhvervsliv er normalt indædt modstander af statsstøtte. Men modstanden er forsvundet i takt med, at den islandske askesky har hevet hundredvis af millioner af kroner ud af flyselskabernes kasser. Derfor er de to brancheorganisationer Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv gået aktivt ind i kampen for at få EU til at tillade statsstøtte til flybranchen.

»Selvfølgelig skal statsstøtte ikke holde kommercielt drevne virksomheder oppe, men vi kan heller ikke være tossegode og se på, at andre flyselskaber uden for Danmark vælter sig i massive statsstøttekroner,« siger Michael Svane, direktør i DI Transport, som »hverken er ude på at tømme statskassen eller at flå skatteyderne for penge«.

Dansk Industri, Dansk Erhverv og luftfartsbranchen har de seneste dage gennemført en effektiv lobbykampagne, som har medført, at den danske regering har bedt EU om at forholde sig til spørgsmålet om statsstøtte til flyselskaberne. Den danske regering var på opfordring fra de danske erhvervsorganisationer den eneste i EU, som bragte emnet frem på mandagens møde mellem EU's transportministre.

»Da luftfart er både en international, global og europæisk transportform, gør vi alt for at sikre, at flyselskaberne i Danmark også kan få de vilkår, som kommer ud af de europæiske drøftelser. Vi går ikke specifikt efter at tømme statskassen, men efter at sikre ensartede vilkår i Europa. Den europæiske fællesnævner er langt mere afgørende for os end konkrete kroner og øre,« lyder begrundelsen alligevel fra Michael Svane.

Også Dansk Erhverv har været med til at oprette en arbejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for statsstøtte.

Alligevel hævder cheføkonom Jens Brendstrup, at organisationen principielt kæmper mod statslige støtteordninger.

»Egentlig burde man slet ikke lave støtteordninger efter sådan et vulkanudbrud. Men hvis bare ét land indfører støtte, mener vi, at EU bliver nødt til at koordinere det hele samlet. Hvis ikke det hele foregår på EU-niveau, risikerer man direkte forvridende støtte, eller at regeringer rundt omkring i EU indfører protektionistiske tiltag og gør det sværere for udenlandske flyselskaber at være i deres luftrum simpelthen for at fremme vilkårene for egne fly,« siger Jens Brendstrup.

Læs også