Vulkanaske tæt på at lamme produktion

Virksomheder i Danmark og resten af Europa var tæt på at løbe tør for råvarer. Samtidig ramte askeskyen også produktionen i resten af verden, hvor virksomheder ikke kunne få reservedele.

Fem dages askekrise giver stadig problemer for erhvervslivet i hele verden.

Således har bilproducenten Nissan været nødt til at stoppe produktionen af tre bilmodeller i Japan, fordi det var umuligt at få leveret lufttryksensorer fra Irland.

Også BMW har været nødt til at bremse produktionen på grund af mangel på vigtige dele.

»I industriproduktionen i den vestlige verden arbejder vi efter et princip, der hedder just-in-time. Lagrene tæt på produktionen er så små som mulige, og i stedet befinder råvarerne sig på lastbiler, i skibscontainere eller i fly på vej til produktionsstedet,« forklarer Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri.

»Askeskyen viser, hvor dybt afhængige vi er af luftfart, også på fragtsiden. Jeg har dog ikke hørt, at nogle danske virksomheder har været nødt til at indstille produktionen på grund af mangel på råvarer,« siger han.

Derfor tror Michael Svane ikke, at askeskyen vil få danske virksomheder til at ændre produktionsform - og for eksempel opbygge større lagre.

»Det er for dyrt i likviditet og lagerkapacitet. Derfor medfører de seneste fem dages flyveforbud næppe et generelt holdningsskift til, hvor meget man skal have på lager,« siger han.

Kapitalapparat bremset

..

Læs også