Minister for askesky og togstop

Problemer: Selv om vulkanudbrud og aflyste tog er uvante krisesager for transportminister Hans Christian Schmidt (V), færdes han hjemmevant blandt problemer. I sin ministerkarriere har han kæmpet med alt fra kritik for usynlighed til beskyldninger om vennetjenester.

Jeg har jo en del ting at se til i øjeblikket, men lige nu skal vi tale om Kystbanen.«

Ordene er transportminister Hans Christian Schmidts. De faldt på gårsdagens pressemøde om de forsinkede tog på Kystbanen - og dermed fik han med en tilsyneladende afslappet bemærkning sagt, at det for tiden er alt andet end afslappende at være minister for fly, tog og post.

Ikke nok med, at tog til tiden har været undtagelsen frem for reglen på Kystbanen i månedsvis - og at økonomisk ruin truer Post Danmark, fordi brevmængderne falder. Den seneste uge har flytrafikken været ramt af en historisk lammelse under vulkanudbruddet i Island - og det har kastet sager om transportkaos og statsstøtte ind på ministerbordet i Transportministeriet, hvor Schmidt gjorde comeback som chef for bare to måneder siden.

Hans første svar på presset var at nedsætte en arbejdsgruppe - på nudansk kaldet en task force - der hurtigt skulle vurdere alle aspekter af den alvorlige situation med flystop til og fra Danmark. Men det helt centrale krav om statsstøtte til SAS og de øvrige luftfartsselskaber har han skudt til hjørne. Forklaring? Han afventer svar fra EU-Kommissionen på, om statsstøtte vil blive betragtet som lovligt eller ulovligt. Hvad han selv mener, det har borgere og luftfart endnu til gode at høre:

»Jeg forholder mig til det, når jeg ser, hvad EU-Kommissionen kommer med,« lyder det igen og igen, mens han fejer presset for et svar til side.

Vant til møgsager


..

Læs også