Toms misser guldet

Guld i 2012 - lød strategien for kort tid siden hos Toms. Men de fine ambitioner bliver ikke indfriet.

Målet var klart: I 2012 skulle omsætningen lyde på 2 mia. kr. og lønsomheden være 10 pct., men strategiplanen Guld i 2012 er løbet tør for kalorier og kan ikke indfries. Det erkender Toms adm. direktør Jesper Møller uden tøven.

»De mål, jeg satte, er vanskelige at nå inden for tidshorisonten. Vi kigger i øjeblikket på, hvordan vi skal sætte nye mål op. Opkøb indgår i overvejelserne, hvis noget fornuftigt skulle opstå, men vi har tidligere brændt os på at købe det forkerte i Storbritannien,« forklarer han.

I 2009 faldt omsætningen til 1,2 mia. kr., men til gengæld øgede man indtjeningen fra 11 til 30 mio. kr., og det er trods alt værd at glæde sig over, men det gør også, at krisen udsætter de gyldne ambitioner.Normalt siger man ellers, at konfekturevirksomheder som Toms slipper uden om kriser, fordi folk kan trøste sig med de søde sager, som trods alt kan erhverves relativt billigt.

Toms er sluppet mere nådigt end andre, men krisen har denne gang været mere overrumplende.

»Min egen lommefilosofi er, at familierne simpelt hen blev skræmt - også for, om de kunne blive i deres bolig. Så de har simpelt hen taget hele deres liv op til revision, og det har påvirket os,« ræsonnerer Jesper Møller. •

Læs også