Mangel på viden om aske kostede milliarder

Milliarder af kroner i ekstraudgifter for den allerede trængte flybranche er realiteten, efter askeskyen fra Island tvang over 100.000 af Europas fly til at blive på jorden.

Selv om der ikke er meget at stille op over for naturen, kunne situationen være blevet håndteret bedre og hurtigere, hvis regeringerne havde haft mere viden om, hvordan flyvning i aske påvirker flymotorer.

»Reglen, der siger, at man ikke må flyve jetfly gennem vulkansk aske, blev lavet for mange år siden og havde aldrig rigtig været et reelt problem,« siger Jonathan Nicholson, der er talsmand for det britiske flyforbund Civil Aviation Authority, til Bloomberg.

Det tog de europæiske transportministre knap en uge at blive enige om, at lufthavnene kunne genåbne, på trods af at der stadig befandt sig aske i luften. Inden da havde flere selskaber foretaget testflyvninger, hvor der ikke efterfølgende var skader at se på flyene.

EU's transportkommissær samler den 4. maj landenes transportministre med henblik på at samle luftrummet, så hele EU kan handle fælles i tilfælde af, at en ny askesky skulle bevæge sig ind over kontinentet. •

Læs også