Novo opjusterer efter stærk vækst

Koncernen sidder på 51 pct. af verdensmarkedet for insulin. Victozas lancering i USA øger salget mere end ventet.

Novo tjente 32 kr., hver gang koncernen solgte medicin for 100 kr. i første kvartal. Det var en stigning på 1,50 kr. i forhold til året før og et godt eksempel på, at koncernen ikke er sandet til i selvtilfredshed: Omkostningerne skæres hele tiden til for at tjene endnu flere penge.

»Det afspejler blandt andet en øget produktionseffektivitet, højere salgspriser i USA og en god udvikling i sammensætningen af produkter. Vi ansatte i første kvartal 976 nye medarbejdere mod 1.509 i samme periode sidste år. Væksten sker primært i vores internationale operationer,« siger koncernchef Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk.

Novos aktiekurs fik også et pænt nøk opad, fordi det stærke resultat for årets første tre måneder blev fulgt op med en opjustering af forventningerne til indtjeningen for hele året. Det er de færreste industrivirksomheder, der tør at opjustere forventningerne så tidligt i et regnskabsår. Normalt sker det tidligst ved halvåret.

Hellere forsigtig


Det er Novos kerneprodukter, der bliver ved med at trække væksten for koncernen. Det er de såkaldte moderne insuliner, blødermedicinen NovoSeven og væksthormonet Norditropin, der sælger mere og bedre end året før. Novos markedsandel på verdensmarkedet for insulin er 51 pct. og 45 pct. for de moderne insuliner.

Opjusteringen fra Novo er dog holdt i meget runde vendinger. Tidligere regnede koncernen med en vækst i driftsresultatet på ”omkring 10 pct.”. Nu bruges udtrykket ”mere end 10 pct.”, mens salgsvæksten stort set holdes uændret med en vækst på 7-10 pct. Koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard henviser til, at man hellere vil være forsigtig på dette tidlige tidspunkt af året frem for at ramme ved siden af.

Til gengæld stiger de finansielle nettoudgifter og bliver langt højere end tidligere ventet. Novo regner med i omegnen af 700 mio. kr. mod tidligere blot 100 mio. kr.

»Det større beløb skyldes i al væsentlig grad tab på kontrakter for valutaafdækning,« siger Jesper Brandgaard.

Resultatet var bedre end ventet og overraskede analytikerne og deres forventninger. Den kombination plejer at give kursstigninger, hvis ikke verden opfører sig helt mærkeligt.

En del af det bedre resultat skyldes, at koncernen er begyndt at sende sit nye wunder-produkt Victoza ud i salgssystemet i USA. Det er dermed det 14. land, som det nye insulin-produkt lanceres i.

Uændrede kursmål


»Udrulningen af Victoza forløber bedre end forventet, og salget er på hele 370 mio. kr. i første kvartal. Investorerne skal være opmærksomme på, at de 250 mio. kr. af det rapporterede salg er relateret til lageropbygning i USA og endnu ikke afspejler et reelt salg,« siger aktieanalytiker Rune Majlund Dahl, Sydbank. Salget og opjusteringen får da heller ikke Sydbank eller Jyske Bank til at hæve deres kursmål for aktien.

»Vi gentager vores ”Reducer” anbefaling oven på regnskabet, da vi fortsat er af den overbevisning, at aktiekursen afspejler det markante vækstpotentiale, som vi ser i diabetesforretningen,« siger senior aktieanalytiker Frank Hørning Andersen, Jyske Bank.

Uanset nyhedsstrømmen i den kommende tid gennemfører Novo Nordisk et større tilbagekøbsprogram af egne aktier som kan være med til at holde hånden under aktien. Det er et samlet program til 7,5 mia. kr., hvor der allerede er opkøbt Novo-aktier for 2 mia. kr. Fra i mandags gik anden del af programmet i gang, hvor koncernen køber tilbage for 2,5 mia. kr. frem til den 3. august. •

Læs også