Hård kritik af rapport om grænsehandel

Det er misvisende, når ny rapport fra skatteministeriets konkluderer, at grænsehandelen falder. Virkeligheden er stik modsat, vurderer detailhandelen i Danmark.

Skatteministeriet tegner et uforståeligt og misvisende skønmaleri af grænsehandelen, når man i en ny rapport konkluderer, at danskerne køber færre nydelsesmidler syd for grænsen. Virkeligheden er en helt anden, og ministeriet benytter sig af skøn og uaktuelle tal. Sådan lyder kritikken fra den danske detailhandel repræsenteret ved Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd, DSK.

Ifølge rapporten beløb grænsehandelen med nydelsesmidler som øl, spiritus, sodavand og slik sig i 2009 til 3 mia. kr. Rapporten konkluderer, at omsætningen har været svagt faldende siden 2007, da salget var på 3,2 mia. kr. Skatteministeriet anfører dog, at der er tale om et skøn.

Ifølge Dansk Erhverv og DSK skyder Skatteministeriets langt ved siden af.

»Vi ved fra både leverandører og detailhandelen, at grænsehandelen har været stigende under den økonomiske krise. Det ligner desværre et stykke politisk bestillingsarbejde, der skal dokumentere, at de høje danske afgifter ikke medfører øget grænsehandel« siger Mette Feifer, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

DSK mener, at Skatteministeriet i beregningerne har benyttet uaktuelle tal og for mange skøn. En undersøgelse gennemført af konsulentvirksomheden Capacent i marts 2010 viste, at hver anden dansk husstand kører til Tyskland for at grænsehandle en eller flere gange i løbet af et år.

Andelen var for to år siden godt en tredjedel.

»Konklusionen kommer bag på alle parter, og det må også undre grænsehandelsbutikkerne, som har meldt om fremgang i salget under den økonomiske krise,« siger Claus Bøgelund Nielsen, DSK.

Fleggaard koncernen, som er den største aktør i grænsehandlen med en markedsandel på ca. 50 pct., offentliggjorde i marts årsregnskab, der viste en vækst i omsætningen på 14 pct. I den forbindelse konkluderede koncernen, at grænsehandelen har profiteret af finanskrisen og danskernes øgede prisbevidsthed.

Detailhandelen er også utilfreds med, at rapporten ikke indeholder tal for danskernes stigende indkøb af fødevarer i Tyskland, hvor momsen er lavere. DSK havde også gerne set, at den voksende grænsehandel i Sverige var blevet medtaget.

»Grænsehandelen flytter en meget betydelig omsætning fra Danmark til udlandet. Det skader detailhandelen og koster danske arbejdspladser,« siger Mette Feifer, Dansk Erhverv.

Læs også