Fransk øl-forbud gift for EM-drømme

Nej til reklamer for øl i Frankrig risikerer at bryde 24 års sponsorering i træk. • På trods af en indlysende interesse i det franske marked må Carlsberg i tænkeboks.

24 år i træk som sponsor for Europamesterskaberne i fodbold risikerer at slutte for Carlsberg med EM i Ukraine og Polen i 2012.

UEFA's valg af Frankrig som spillested i 2016 gør det nærmest umuligt for Carlsberg at være hovedsponsor i traditionel forstand på grund af ekstremt restriktive regler for reklamer for øl og sport. Eksempelvis må der ikke stå Carlsberg på banderne på stadions, hvilket er en essentiel del af hele sponsorværdien.

»Det er et spændende marked for Carlsberg, men vi får nogle udfordringer med lovgivningen. Derfor skal vi nok se på en anden type sponsorpakke end tidligere. Og det betyder også en anden pris (end 2012, red.). Jeg vil ikke udelukke, at vi bliver sponsor, men det kræver nøje overvejelse. Heldigvis er der lang tid til 2016,« siger direktør Keld Strudahl, der er international sponsorchef i Carlsberg.

Budweiser tabte stort

..

Læs også