Apple bekræfter problemer med WiFi til iPad

Hvis man sidder med fornemmelsen af, at ens splinternye iPad ikke fungerer helt, som den skal, sammen med det trådløse net, så er den god nok.

Foto: AP MARCIO JOSE SANCHEZ

Computerworld News Service: Apples support-forum indeholder nu en del indlæg fra frustrerede brugere, som oplever problemer med at sætte iPad op til trådløst internet.

iPad kommer i to udgaver: En, der udelukkende anvender WiFi, og en, der understøtter både WiFi og 3G.

Brugernes oplevelser dækker over flere problemer. Nogle fortæller, at når iPad'en har været i dvale-tilstand, er de pludselig ikke længere i stand til at komme på netværket overhovedet; andre kan ikke fange signalet, med mindre de står helt tæt op af den trådløse router - og det fjerner jo en stor del af fornøjelsen ved et trådløst netværk.

I andre tilfælde er der tale om mere udefinerbare net-problemer, hvor modtagelsen pludselig bliver elendig selv på steder, hvor andre enheder fungerer fint.

Problemerne handler tilsyneladende ikke om inkompatibelt hardware - Macworld kan bekræfte, at selv rene Apple-opsætninger, hvor forbindelsen bliver leveret af AirPort base station, oplever uventede signalproblemer.

Apple giver nu sit besyv med i en artikel, hvori virksomheden anerkender, at der kan være problemer med trådløst internet til iPad. Support-forklaringen ser dog ud til at være særligt knyttet til et bestemt problem med multiband routere.

I en FAQ, der er lagt ind på forummet af en Apple-medarbejder, kan man desuden finde forskellige links til supportartikler, der måske kan hjælpe i løsningen af problemet, uden at de dog indrømmer, at enheden i sig selv indeholder fejl. Nogle tips er mere brugbare end andre - en af de foreslåede løsninger er, at man "rykker tættere hen til WiFi-routeren eller hotspottet."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læs også