Søstre vil indtage el-markedet med it som våben

To søstre vil tage kampen op i et traditionsbundet el-marked med it som brækjern. Men forhindringerne hober sig op.

To søstre har sat sig for at tilkæmpe sig en plads på el-markedet ved at formidle el-aftaler med it som hovedvåben.

Derfor har de to forretningskvinder for to år siden stiftet selskabet Get Through Power ApS og har for ganske nylig lanceret en online auktionsportal, der på sigt skal fasttømre selskabet som en stor formidlings-spiller på el-markedet.

Ifølge de to kvindelige stiftere med base i Hinnerup uden for Århus kan markedet med jysk underdrivelse godt trænge til konkurrence.

I Danmark beløber det årlige el-forbrug sig til omkring 12 milliarder kroner. Heraf står det offentlige alene for cirka to milliarder kroner.

"Vi ser kommuner, der taler om, at de mangler penge til skoler, børnepasning og ældre. Men her kan de altså spare mange millioner ved at lave budrunder på deres el," siger administrerende direktør Hanne Kjærskov fra Get Through Power ApS.

It fast forankret i bestyrelsen
Målet for selskabet er, at it skal give gennembruddet. I to år har selskabet arbejdet for at få en webløsning klar.

Løsningen blev købt ude i byen hos det lille webfirma Code-Tech ApS med Anders Spliid Hansen bag tasterne.

I bestyrelsen har de to kvinder robust it-erfaring at trække på. Her sidder blandt andre Erik Bro, der har været hos Front Data, Interim Konsulent og Complet Data.

"Forretningsmodellen er bygget op omkring it, forklarer Erik Bro.

Han oplyser, at selskabets it-systemer kombinerer databaser, mailsystemer og realtidsopdaterede el-priser inklusiv valuta-korrektioner.

"It er en forudsætning for, at el-selskaberne kan levere gode priser," siger han.

Han forklarer, at el-markedet er bygget op om priser i "realtid", og er verdens mest omskiftelige marked.

"Det er afgørende, at handler bliver indgået på vilkår, der er kendte og kan afsluttes indenfor meget kort tid for eksempel 15 minutter, fordi der på baggrund af auktionerne handles på opdaterede Nordpool priser i realtid," siger han.

Get Through Power tjener 1.000 kroner per auktion plus et beløb afhængig af antal Kwh, der skal købes, og hvordan udbudsmaterialet iøvrigt skal bearbejdes.

Målet er, at kunden skal kunne oprette en auktion over dets el, og auktionen er afviklet og indkøbet overstået på 30 minutter.

Kunder: Vi sparer kassen
Blandt kunderne, inden selskabet gik over til sin online-platform, finder man Favrskov Kommune, Tårnby Kommune og Aarhus Lufthavn.

Den første kunde, der har prøvet den online auktionsplatform er landmand Morten Adamsen fra Nakskov.

"Elselskaberne bød 31 gange på min auktion, og jeg kunne følge med 'live' under budprocessen," forklarer han i en pressemeddelelse.

Han bruger 240.000 kWh årligt.

"Jeg blev overrasket over, at prisforskellen mellem el-leverandørerne var så stor, og at slutprisen blev
så lav," siger han. Men umiddelbart lader det ikke til at alle er lige begejstret for det lille firmas entré på el-markedet.

For markedet har ældgamle traditioner, og den nye spiller i klassen oplever, hvad der i bedste fald kan kaldes grov mobning.

"Vi har oplevet den ene chikane efter den anden," siger administrerende direktør Hanne Kjærskov fra Get Through Power ApS.

Kold offentlig skulder

..

Læs også