Apple - gud eller fanden for udviklere?

Det er utrolig populært at udvikle applikationer til iPhone og iPod Touch, men platformen er også hårdt styret af Apple. Senest har nye krav fra Apple mødt heftig kritik.

Apples App Store er blevet en kæmpe succes og er utrolig populær blandt både udviklere og brugere.

Du kan læse mere om, hvorfor App Store hitter hos udviklerne her.

Men Apples platform er dog ikke den rene idyl for udviklere, da platformen er hårdt styret fra Apples side. Senest har der været stor debat om øgede krav for udviklere til Apples nye platform OS4.

"Jeg synes ikke, Apple er særlig imødekommende over for udviklere med de nye krav," siger Peter Sestoft.

Han er professor i softwareudvikling på IT-Universitetet.

Apples stramning er i forhold til de programmeringssprog, der må bruges til at udvikle applikationer. Fremover er Objective-C, C++ og C de eneste programmeringssprog, det er tilladt at kode applikationer til iPhone i.

Indtil nu har det været muligt at kode i blandt andet Flash og C# og så bagefter bruge et program til at oversætte koden til en iPhone-applikation.

Blandt andet har Adobe haft en Flash-to-iPhone oversætter, og firmaet Monotouch har haft en oversætter fra C# til iPhone.

Men det er slut nu. Med Apples nye krav sætter firmaet også begrænsninger på, hvilket original-sprog applikationerne er skrevet i.

Peter Sestoft kan godt forstå, hvis det har gjort nogle udviklere sure.

"C, C++ og Objective-C er nogle rædsomme sprog, og derfor er der mange, der gerne vil kode i Flash eller C#, der er mere moderne. Men det må de så ikke længere," siger Peter Sestoft.

Han ser tiltaget som et forsøg på at binde udviklerne til Apple-platformen.

"Hvis man udvikler et spil i Flash og derefter oversætter det til iPhonen, så kunne det tænkes, at man også kunne oversætte det samme spil til Googles Android-platform. Så Apple vil med de nye regler nok gerne låse folk til iPhonen," siger Peter Sestoft.

Beslutningen har udløst kraftige reaktioner på nettet, hvor blandt andre Lee Brimelow, der er platform-promotor hos Adobe, skrev "Go screw yourself Apple" på sin officielle blog.

Lee Brimelow mener, at der ikke er nogen logiske argumenter i at øge kravene, og at det derfor kun handler om at få øget kontrol over udviklerne og angribe Adobe.

Steve Jobs har blandt andet forsvaret kritikken med, at et ekstra lag mellem platformen og udvikleren giver dårligere applikationer, og at det er derfor, at Apple har indført reglerne. Peter Sestoft tror dog også, der er mulighed for, at Apples nye strategi kan ende med at give bagslag.

"De øgede kodekrav kan også være medvirkende til, at nogle udviklere helt dropper Apple-platformen. Adobe har blandt andet været ude og anbefale udviklere at udvikle til Android i stedet," siger Peter Sestoft.

På den måde kan de nye kodekrav have den uønskede effekt, at der bliver udviklet programmer til Android, som så ikke kan fås i en Apple-version.

Anroid er modstykket
Apple styrer på mange måder sin platform med hård hånd, da det er firmaet, der kan godkende eller afvise applikationer, som udviklere har brugt lang tid og mange penge på.

"Det er selvfølgelig både godt og skidt. Det sikrer en ensartethed og også en hvis kvalitetskontrol, men ulempen er, at de ensidigt kan afvise den applikation, udvikleren har lavet, hvis de ikke vil have den," siger Peter Sestoft.

"De har en fuldstændig ret til at bestemme, hvad folk kan købe og sælge. Sådan er det selvfølgelig også i almindelige butikker. Apple er bare så store på det her marked med millioner af brugere, at det er svært at se alternativerne. Så jeg kan godt forstå, at udviklerne bliver sure," siger Peter Sestoft.

Derfor mener han også, at Googles Android har en mulighed for at vinde markedsandele med deres langt mere åbne platform.

"Apple holder kortene tæt til kroppen, mens Google lægger det ud som open source, så mange mennesker kan bidrage til det," siger Peter Sestoft. En anden debat, der er opstået på baggrund af App Store, er Apples kontrol med blandt andet nyheds-apps.

Mark Fiore tegner satire-tegninger og har for kort tid siden vundet en Pulitzer-pris for det.

Hans tegninger skulle indgå i en app, men den blev afvist af Apple med begrundelsen, at en app, der gør nar af offentlige personer, ikke er tilladt.

Heldigt nok for Mark Fiore skrev Nieman Journalism Lab om hans afvisning, og få dage senere gav Apple mulighed for, at hans app kunne blive tilgængelig, og selveste Steve Jobs udtalte til New York Times, at der var sket en fejl, som Apple nu ville rette op på.

Bekymringer om ytringsfriheden har tidligere fået Ryan Chittum fra Columbia Journalism Review til at skrive:

"Lad os se det i øjnene. Ja, iPad'en er den mest spændende mulighed for medierne i mange år, men hvis medierne afgiver bare lidt af deres bestemmelse over deres materiale, er det en meget farlig kurs."

Columbia Journalism Reviews' pointe er, at medierne aldrig ville overlade sådan en magt til en regering, så hvorfor gøre det til et firma som Apple?

Læs mere:
Du kan læse om, hvorfor Apples platform er et hit hos udviklerne her.

Mød udvikleren, der lavede den første betalte app til et dansk publikum.

Eller læs hvordan det danske spilfirma Tactile Entertainment vil sikre sig ikke at forsvinde i mængden af spil på App Store.

Læs også