Ny bølge af it-systemer

Morgenavisen Jyllands-Posten fokuserer på aktuelle emner inden for ledelse. Denne gang handler det om produktionsvirksomheders it-systemer. Svarene kommer fra:

Hvilke store tendenser kendetegner produktionsvirksomhedernes it-systemer?

»Langt de fleste har fået et it-system, som danner rygraden i virksomheden. Dette ERP-system kan komme fra Microsoft, SAP eller Oracle, og den grundlæggende tanke var at effektivisere indkøb, produktion og distribution. Virksomhederne ville effektivisere ved at sætte ”strøm” til deres arbejdsgange, men de fik ikke nødvendigvis et langt bedre overblik over virksomhedens samlede værdikæde. Nu kan man se, at virksomhederne løbende får brug for at hente nye datatyper og eksterne data ind for at optimere deres forretning. Det kan være data fra andre it-systemer i virksomheden eller eksterne data om kunder, samfund, vejret eller noget helt fjerde.

De nye datatyper er mere diffuse og ligger i andre formater uden for ERP-systemet. Tanken om, at ERP-systemet kan det hele, er væk, og selv om der er satset store summer på disse systemer, så erkender virksomhederne, at værdien ikke kun ligger i den interne effektivisering og styring.«

Hvem vil især præge fremtidens it-systemer i produktionsvirksomhederne?

»Klassisk it er vokset ud af virksomheders brug af computere. I dag er pc'en og de store virksomhedssystemer afgørende for virksomhederne, og lige nu ser vi en ny bølge systemer. Forbrugerne har hele kontrollen på de sociale medier. Produktionsvirksomhederne får også brug for at forstå og følge med i en udvikling, hvor forbrugerne selv vælger kommunikationsform og platform, og den ligger kilometerlangt væk fra de tunge virksomhedssystemer. De personer, som har ansvar for kunderne og for virksomhedens helhed vil derfor forlange, at it-systemerne støtter dem med den opgave. Toplederne vil insistere på, at de får systemer, der leverer viden, så de kan træffe bedre beslutninger.«

Hvad betyder det for it-chefens rolle i virksomheden?

»It-cheferne skal i højere grad se sig selv som informationsleverandører til alle andre beslutningstagere i virksomheden. Deres opgave bliver at levere viden og ikke at få it-systemerne til at fungere, og derfor vil de få en stadig mere forretningsmæssig profil, og de vil få en mindre teknisk profil. It-cheferne vil ikke blive målt på, hvor mange medarbejdere og hvor mange servere de har. De vil blive målt på effekten og værdien af at stille viden til rådighed for andre.«

Hvad driver udviklingen?

»Værdien er den drivende kraft. Virksomheder konkurrerer hele tiden, og efterhånden er alle dygtige til de basale forretningsprocesser, og derfor flytter konkurrencen ind på andre felter. Business Intelligence og Business Analytics er teknologier, som vokser i disse år, fordi de er værdifulde i konkurrencen. Helt simpelt sagt, så drejer det sig om at samle data fra forskellige områder og organisere dem, så de danner viden. Nogle supplerer ligefrem deres operationelle it-systemer med analytiske og statistiske systemer. På den måde sker analysen i baggrunden og leverer bare konkret viden til medarbejdere i salg eller kundeservice. Det kan være en udregning af, hvilke produkter man har størst chance for få succes med at tilbyde til den kunde, som man taler i telefon med her og nu.«

Hvad skal produktionsvirksomheder være særligt opmærksomme på?

»Produktionsvirksomheder er ikke særligt mindede for at købe vidensløsninger til at styrke beslutningerne. De er vant til, at værdien står på produktionsgulvet og producerer varer. Hvis man sammenligner med banker og teleselskaber, så er forskellen meget markant. Men produktionsvirksomheder kommer også ind i et videnssamfund, hvor de ikke kun konkurrerer på at være effektive til at producere. De konkurrerer på at være gode til at tage beslutninger og til at skaffe viden, som de kan reagere på. Derfor tror jeg, at de bedste produktionsvirksomheder får et forspring ved f.eks. at anvende analyse og Business Intelligence.«

Læs også