Når fodbold er en virksomhed

At lede en fodboldklub er ikke meget anderledes end at lede en virksomhed, mener AC Horsens-direktør Henrik Ravn, der kommer fra et job i servicebranchen. Spillerne er produktionen, træneren er værkføreren, og hvis der ikke produceres mål, får det konsekvenser.

T o nederlag i sæsonens to første kampe i superligaen i fodbold tegnede ikke godt for oprykkerne AC Horsens. Om morgenen inden den tredje kamp betragtede klubbens direktør Henrik Ravn fra udsigtslokalet højt over stadion sine folk arbejde nede på plænen uden at vide, om dagen ville byde på et tredje nederlag og deraf følgende krisesnak i aviserne.

Med ansættelsen af den første fuldtidsdirektør nogensinde satser AC Horsens på at styrke klubben sportsligt og forretningsmæssigt. Han kommer fra et job som direktør i Elite Miljø, men karrieren begyndte med fodbold. Henrik Ravn, selv om mange måske ikke umiddelbart husker hans navn, var engang selv en succesfuld fodboldspiller på topniveau herhjemme og siden et populært navn i den tyske bundesliga.

Det var dengang i 1980'erne. I dag står den 44-årige på mål for forretningen AC Horsens, og når det kniber med målene på banen, mærker han hurtigt presset helt ind i direktørkontoret. Han ved, at kritikken vil tage til i styrke, hvis ikke der snart kommer en sejr.

»Det er ikke noget, vi tror sker, men nu har vi tabt de to første kampe, og det kan jo være, at vi også taber de næste kampe. Så begynder der at komme et pres på klubben, på ledelsen og bestyrelsen fra sponsorer og tilskuere.«

Han har allerede hørt den første kritik fra fans og sponsorer.

»Jeg vil ikke sige, at stemningen ligefrem er negativ, men man giver udtryk for at ”nu skal der da vist til at ske noget” - og ”hvorfor kommer I ikke i gang” - ”det her kan I da ikke leve med” osv. osv.«

Strategien

..

Læs også