Svar var otte måneder undervejs

Den elektroniske tinglysning i Hobro brugte otte måneder på at besvare en e-mail fra Morgenavisen JyllandsPosten.

Da svaret for et par uger siden endelig kom, indeholdt det følgende intetsigende besked:

»På grund af travlhed har Tinglysningsretten desværre ikke haft mulighed for at besvare din mail. Da den næppe længere er aktuel, returnerer vi den nu.«

E-mailen blev afsendt som en klage over, at avisen havde betalt for en elektronisk kopi af et skøde, som tinglysningssystemet aldrig leverede. Inden e-mailen blev afsendt, havde denne artikels forfatter forgæves ventet i over en time på at komme igennem til en levende medarbejder.

Masser af andre brugere har efter lange ventetider i lighed med Jyllands-Posten sendt deres forespørgsler pr. e-mail.

De fleste har her i august modtaget samme maskinsvar, som avisen har modtaget på sin henvendelse.

»Tinglysningsretten har i en periode modtaget et meget stort antal e-mails hver dag, hvilket har betydet, at Tinglysningsretten beklageligvis ikke har kunnet følge med i besvarelsen i af disse mail,« lyder det i en skriftlig besvarelse fra kommunikationsmedarbejder Louise Hagemann.

Formand for Dansk Ejendomsmæglerforening Steen Winther-Petersen er ikke det mindste forbavset over, at det kan tage otte måneder for den elektroniske tinglysning at reagere på en e-mail.

»Det kommer på ingen måde bag på mig. Selv kender jeg til sager, hvor det har taget op til 11 måneder at få simple sager om ombytning af lån på plads. Det system er en skandale,« siger han.

Læs også