DSB fejrer sig selv

Lavpunktet blev nået i 2005, da DSB-ansatte gemte deres uniformer væk i skam. Nu er udviklingen vendt, og DSB vil være blandt Europas tre mest præcise togselskaber.

I 2005 risikerede de fleste DSB-ansatte at få smidt en lagkage i hovedet af vrede passagerer.

I går serverede koncernchef Søren Eriksen i stedet lagkage for alle medarbejdere i statsbanernes gamle hovedkvarter i Sølvgade i København: Togene kører igen - nogenlunde - til tiden, og DSB's image er blevet langt bedre end gennemsnittet af danske virksomheder.

De uendelige rækker af kasser med lagkager er en belønning for at strategiplanen ”Sporskifte2010” er blevet opfyldt et halvt år tidligere end planen. Målet var en årlig vækst i passagertallet fra 1 til 3 pct., en reduktion af omkostningerne med 400 mio. kr., at DSB gik fra at have 10 mio. til 40 mio. passagerer uden for Danmarks grænser, og at koncernens image skulle løftes betydeligt.

»De mål er nået, og nu har vi i stedet opstillet et delmål om en vækst i passagertallet på 5 pct. og et overskud for hele 2010 på 450 mio. kr. Når vi afleverer vores årsregnskab, vil vi opstille nogle nye langsigtede mål,« siger Søren Eriksen.

Færre forsinkelser

..

BRANCHENYT
Læs også