Danmark kan miste udenlandske forbindelser

Lufthavn Ambitionerne om at sikre Københavns Lufthavn en international position med 30 mio. rejsende i 2015 ser ud til at mislykkes. I stedet er der en risiko for, at Danmark mister vigtige forbindelser til og fra udlandet.

De voldsomme ændringer i europæisk luftfart kan medføre, at Danmark siver længere mod udkanten af Europa.

Hidtil har Danmark og i særlig grad Københavns Lufthavn været forkælet med internationale flyruter, som langt overstiger, hvad hovedstadens størrelse berettiger til.

Det har været afgørende for dansk erhvervsliv, som i vidt omfang lever af globalisering og af effektive muligheder for at komme til og fra udlandet.

Stockholm befinder sig i udkanten af Europa. Det samme gør Oslo. Men København og Danmark har en geografisk placering, som betyder, at SAS har brugt lufthavnen i Kastrup som knudepunkt - et såkaldt hub - hvor de skandinaviske passagerer er blevet samlet før videre afgang ud i verden.

Men i takt med at lavprisselskaberne opretter direkte ruter ud i verden fra Stockholm og Oslo, bliver der færre og færre skandinaver, som skal mellemlande i Kastrup.

»Det er afgørende. Hvis funktionen som hub forsvinder, kan det medføre, at en lufthavn mister 25 pct. af trafikken,« advarer Martin Hvidt Thelle, partner i konsulentvirksomheden Copenhagen Economics.

Afgørende ruter

..

BRANCHENYT
Læs også