Det bør fremtidens vinder vide

En række topfolk i dansk erhvervsliv gav på en konference deres bud på, hvordan man trimmer organisationen til at ligge helt i front i den internationale konkurrence.

Selv om de værste dønninger efter finanskrisen er forvandlet til krusninger i overfladen, så kan vi ikke forvente, at væksten kommer igen af sig selv. Virksomhederne må komme ud af flyverskjulet og lægge en ny plan - velvidende, at planen sikkert ikke bliver realiseret i den form, den blev lagt, og at vi kun kan se frem til det næste skarpe sving på den ujævne vej, der hedder fremtiden.

Det var nogle af budskaberne, da Dansk Erhverv, Region Syddanmark og Mercuri Urval A/S holdt konferencen ”Morgendagens Vindere”, hvor en række eksperter og topledere fra danske virksomheder gav deres bud på fremtidens ledelsesudfordringer, og hvordan de tackles.

Ole Daubjerg fra Danfoss A/S fortalte, hvordan finanskrisen gav den danske koncern et wake-up-call og fik ledelsen til at skære forretningsmodellen til, så den passede til en fremtid med hastig teknologisk forandring, skarp konkurrence og fokus på grøn energi.

Men én ting er at vælge den rigtige strategi, noget andet er at føre en stor organisation gennem den forandringsproces, som er nødvendig. Det kræver ledelse - god ledelse. Direktionen fokuserer derfor skarpt på at gøre organisationen i stand til at reagere hurtigere på forandringer ved at forenkle strukturen, få medarbejderne tættere på kunderne og sikre, at lederne fokuserer på værdiskabende beslutninger.

Mange virksomheder er som Danfoss kommet styrket ud af finanskrisen. Alligevel står følgende klart: Væksten flytter til nye dele af verden, særligt Asien og Sydamerika, og danske virksomheders konkurrenceevne er svækket. Det viste Steen Boscian fra Danske Bank med hårde fakta i sit indlæg om verdens og Danmarks økonomiske tilstand.

Der ligger med andre ord en stor udfordring for danske virksomheder i at forstå og vinde nye markeder, være foran på innovative løsninger og lave bedre forretningsmodeller - kort sagt bedrive god ledelse.

En undersøgelse fra Mercuri Urval blandt europæiske ledere viser, at enhver virksomhed bør tilpasse sin forretning og organisation til tre dominerende tendenser (finanskrise eller ej), som konferencen også gav eksempler på:

Det store demografiske gap...

BRANCHENYT
Læs også