Danmark halter efter med online-musiksalget

De danske online-downloads af musik er ikke så stort som forventet. Musikorganisationen IFP har en redningsplan.

Online-salget af musik-titler har slet ikke stået mål med pladeindustriens forventninger. Foto: JP Ulrich Borch

Det, der skulle have været søde toner fra kasseapparatet, er blevet til en klagesang i mol.

Sådan er udviklingen gået for det digitale salg af musik i Danmark i 2009, hvor online-salget slet ikke har stået mål med pladeindustriens forventninger.

"...det brede digitale gennembrud lader vente på sig, og ikke kommer af sig selv. Ganske vist var der fortsat digital vækst i 2009, men den var væsentlig mindre end tidligere år, og den er
mindre end i resten af verden," skriver Henrik Daldorph, der er formand for pladeindustriens sammenslutning IFPI Danmark, i års-publikationen Pladebranchen 09.

Helt præcis har det digitale salg stået for en omsætning på 123 millioner kroner i den danske andedam, mens det fysiske salg ligger på 412 millioner kroner.

Til sammenligning lå det digitale musiksalg i jubelåret 2008 på 104 millioner kroner, hvilket var mere end en fordobling fra 54 millioner kroner i 2007, hvor især TDC's Play-tjeneste var det helt store dyr i åbenbaringen.

Flere tjenester skal sikre fremgang

..

Læs også